elftebudordet

Direktlänk till inlägg 13 juni 2013

Fraser som mördar din ...

Av Sofie - 13 juni 2013 20:26

Att förbjuda de fraser som mördar din

och alla andras kreativitet!

 

Det finns de som gärna kommer med negativa invändningar. Jag vet, för jag har varit en av dom.. Men jag har också varit en av d   om som driver på, peppar, motiverar och har en jäkla massa idéer också. Förr kunde jag kapa allt rakt av hur som helst. Men även jag utvecklas och man går igenom mycket i livet och lär sig mycket samt inser en hel del. De sista 6-9 månaderna har jag verkligen lärt mig en jäkla massa, utvecklats och insett en massa nya saker och sett en massa nya sider hos mig själv. Jag är utan tvekan mycket nöjdare med den jag är idag.

 

Fraser som är en typiska mördare vid en brain storming eller idéskapande eller när någon vill berätta om en idé som han eller hon har är:

 

  • ”Det där går ju aldrig..”
  • ”Det har vi gjort förr utan att lyckas...”
  • ”Även ett barn kan se att det inte kommer funka..”
  • ”Nu är ni/du bara naiv..”
  • ”Jag är inte rasist men...”
  • ”Gud så dumt..”

 

 

Jag tycker att det är skit jobbigt att få det bemötandet, inte bara dessa utan när man berättar om något och man får tillbaka någon negativ kommentar eller ”kom nu ihåg att det kan bli jätte jobbigt, orkar du verkligen det?” eller ”Ja, det låter jätte bra. Men klarar du verkligen av det?

Jag blir så fruktansvärt frusterad. Vem fan är du att begränsa mig lixom???

 

Jag har tusen idéer och jag planerar att sätta iaf 999 av dom i verk(inte ordagrant kanske). Jag har massa delmål, mål och drömmar. Skillnaden på mål och drömmar är att dom är just drömmar. En del saker kan man inte eller vill man inte sätta i verk. En del saker är goa att bara känna på. Får man möjligheten till att göra de verkliga så självklart ska man göra det och man ska inte sträva efter att inte genomföra dem. Men väg hur mycket du verkligen vill göra dom eller är dom som de bästa karamellerna i påsen, dom som du skulle vilja ha kvar i all evighet och veta att dom finns OM du blir för sugen?

Ja, då kanske du inte ska göra verklighet av den drömmen, då kanske du ska ha den som en morott ??

 

Mål är de som har delmål och en plan. Jag sa själv något när jag började min resa på Hållplats 261. ”Ett mål är inget mål utan en plan, då är det en dröm”.. det skrev jag i ett arbete som jag skulle lämna till min mentor.

 

Ja, så är det. I mina ögon är de det. Det är ett mål om du planerar för att göra det, men om du säger att du drömmer om att åka till månen så är det kanske inget som du planerar, det är kanske något som du verkligen hade kunnat tänka dig att göra, men samtidigt är det kul att ha den drömmen att tänka på. När allt kommer omkring så är det kanske en jävligt bra morott, men inget du borde satsa på.. än.

 

Så om någon startar med negativ feedback, avsluta konvercationen och be om feedback och inte negativa tankar. En del gör det av i ren reflex och självförsvar. En del är för rädda för att misslyckas och utgår ifrån det även med andra människor. Så är det, men det behöver inte va så.. Du kan stoppa det, du kan sätta gränser och välja vilka energier som du vill ha runt dig.

 

Eller också är det bara jag som har slarvat med kontrollen av energier runt mig.. och behöver gnälla och talar indirekt med mig själv.. vem vet..;) Nu blir det iaf lite brain storming med mig själv och mitt block.. en idé har nämligen fått liv ! :D

 

Puss!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards