elftebudordet

Direktlänk till inlägg 30 juni 2013

Det här med verkligheten VS. Facebook ?

Av Sofie - 30 juni 2013 11:17



Jag vet inte hur ni känner, men jag känner inte att verkligheten är Facebook.

Jag har sista tiden stött på (för mig) massa konstiga saker.... 


När jag och min pojkvän bestämde oss för att "vara tillsammans på riktigt".. Så tyckte inte jag att det behövde läggas ut på Facebook. Vi hade redan varit som ett par i flera veckor så det va ingen ny grej, vi satt en titel på vår relation bara. Det va ingen stor grej tyckte jag. Men att sätta titel på en relation är ändå något man gör på riktigt. 


Men när han berätta det för sina vänner svarar dom att det inte är på riktigt om det inte står på Facebook. 

När han berätta det för mig så funderade jag på det i några dagar sedan en dag tog jag upp det med några tjejkompisar. Jag blev jätte förvånad när dom sa att dom höll med, även om någon av dom höll med om att Facebook inte borde vara "bekräftelsen " till ett förhållande, men menade att det tyvärr är så. Facebook är verkligheten.. 


Jag blev faktiskt riktigt arg. Hur kan en jäkla community sida vara verkligheten? 

Det är väl ändå vad man gör i verkliga livet som är avgörande för vad som är verkligheten, vad man säger, bestämme, avgör osv. Man kan fan inte köpa ett hus och om man inte skriver att man har köpt huset på facebook då är det inte sant eller om man gifter sig. Bytar man inte till "gift med" på facebook dagen efter ja då är man inte gift heller. Kan det bli mer sjukt eller !?



För några månader sedan bestämde jag mig för att "städa" i min vännerlista på facebook. Där va många som jag hade haft där i flera år, men som jag aldrig träffa eller ens prata med längre. Visa hade bara hamnat där, när man varit på en fest så hör man innan man går "men jag friend questar dig på Facebook!". Jag hatar det.. Vem bryr sig ?

Jag har träffat dig nu i fem-sex timmar, jag kommer antagligen aldrgi träffa dig igen.. så vem bryr sig ? vill du va vän med mig så ta mitt nummer för fan!


OM man träffar varandra några gånger och börjar faktiskt bli bekanta och umgås och skapa en relation, då lägger man till varann utan att säga till, för då är det inte konstigt. då är det en naturlig grej.. Man vill snacka och se vad den andra gör osv.. det är en vän...


Men iaf, när jag gjorde den här städningen så tog jag bort en hel del personer som jag bara vinka till och hade några artighetsfraser med på stan om man sprang på varandra.. 

När jag några dagar senare går på stan och ser en av dessa borttagna bekanta så ser hon bort från mig.. jag som hatar när folk inte hälsar när det är uppenbart att dom ser mig går rakt fram och säger hej och tittar intensivt i ögonen på henne och hon blänger tillbaka.. "Woow va e detta!?!" va min tanke..


Hennes vän hälsar på mig som vanligt.. och hon säger hej kallt och verkar väldigt ansträngd .. 

Senare får jag höra på omvägar att vi inte är vänner längre, för jag hade tagit bort henne på FB.. OMG!!!

Jag tänkte att jaja, om det är så hon vill ha det så vist.. då får det ju vara så, har hon inte mer verklighetsförankring så är det ju hennes problem.. inte mitt.. Och då menar jag verkligen PROBLEM!



För drygt en månad sedan hade jag fest, dagen efter får jag ett meddelande "tack för att man fick va med på festen" jag skriver tillbaka och frågar vem det är.. då får jag tillbaka " om du inte vet det så borde du kanske tabort mig från facebook." min hjärna fick ett litet spel och frågade vilken idiot det va och att jag inte kan hålla koll på alla jävlar som jag har på fb.. då fick jag tillbaka ett sms " vi träffades med "piip" och jag la till dig på fb dagen efter".. jag svarar att jag inte vet vem det är och att jag inte har personens nummer..och sedan kom det inga fler sms.. personen har uppenbarligen varit inne på min sida och glott och tyckt att vi va vänner för hen hade träffat mig och jag har antagligen accepterat i farten och sedan "städat" bort hen.


Jag är en sån som har en dåligdag då och då, jag är en sådan person som skiter fullständigt om någon inte gillar mina uppdateringar. Läs inte dom eller ta bort mig. VEM bryr sig!!!


Jag kommer fortfarande hälsa på stan, jag kommer fortfarande skaka rumpan på dansgolvet med alla, oavsett om vi är polare på Facebook. Det är inte guld och gröna skogar alltid, det händer tragiska saker, det finns dagar som man vill dra något gammalt över sig, det finns dagar när man vill spy på någon och det finns dagar när man har en helt fantastisk dag, det kommer gånger när man vill skrika av ilska och det finns reng, åska, vattenpölar, punktering, dyr bensin, trasiga soppåsar, barn som skrapar knäet, gamla som bryter höften i ett fall, dålig lön, förkyldning, krig, cykeltjuvar, snöstorm, trasiga bilar och massa annat skit som ingen vill prata om.


Facebook är en jävla internet sida som någon har byggt upp, precis som vilken jävla sida som helst.. 

Där någon tjänar en jävla massa pengar för att ni inte fattar att verkligheten finns där ute, utanför dörren.








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards