elftebudordet

Alla inlägg under januari 2015

Av Sofie - 27 januari 2015 10:26



Hej på er!

Morgonen börja med att jag trodde att Juno( vår kanin) försökte ta i sönder sin låda som han har i hagen. När jag Inser att han ligger och sover på golvet och ljudet kommer från hallen, ett högt ljud som om nån försöker såga i dörren. Skit orolig väcker jag Niklas som ligger kvar och yrar i sängen. Inser snart att det är som dom kvart i åtta har börjat renovera badrummet i andra lägenheten som ligger i vägg med vår hall. Ganska nervös och faktiskt rädd!

Sen visar det sig att min lön inte har kommit in heller. Så jag ska jaga lönetanten idag. Mega kul!

Hatar klabb med pengar!
Pengar borde inte ha sån makt, det är inget egentligt värde i dom jäkla små siffrorna på skärmen egentligen, det är VI människor som bestämt det. Sjukt!

Av Sofie - 26 januari 2015 18:50



Hello!

Jag sitter och gottar i mig gitt och blandats sura godisar. Jag har inget sötsug alls, alltså choklad som brukar vara mitt allt är inte intressant. salt eller starkt godit funkar och surt är helt okej. Men bara några få bitar. 


Jag fick med mig lite chessecake hem från föräldrarna när jag lämnade bilen igår och den ska jag snart mumsa i mig. 

Vi har faktiskt inte varit för duktiga idag, jag somnade om efter frukosten som sagt och mådde inte riktigt bra, jag gjorde korv som jag delade och drog okokt spagetti genom och kokade sen, gjorde tomatsås till. Var måtligt intressant enligt mig, men sambon tyckte att det va jätte gott.


Vid nio är det Det okända, tittar någon mer på det ?

Sedan får vi se vad det är för film som känns aktuell efter det. 


Jo, jag har faktiskt diskat också idag!

Duktiga mig!


äh, nu har jag inget vettigt att säga, så vi ses sen eller imorgon ist, haj haaj!


 

Av Sofie - 26 januari 2015 15:04


Frustrationen som ligger över mig just nu är enorm.

 

Jag går just nu och stämlpar då jag inte har någon fastanställning och räkningarna måste betalas. Jag säger det redan nu, om ni jobbar timmar eller har en tillfällig anställning oavsett, om det finns lite utrymme till att kunna betala runt 300 kr på något så lägg dom på att vara inskriven på din a-kassa. Jag är inskriven på Unionens och dom har inte svikit mig någongång, ger mig alltid massa hjälp och stöd när det behövs. 


Men reglerna som finns för a-kassan är helt sjuka. 

Det ska poängteras att det är inte a-kassan själv som bestämt dessa reglerna.

Jag förstår grunden i att man ska ha som mål att få fast heltidsjobb och att arbetsgivare inte ska kunna utnyttja sina timarbetare, men de gör dom ändå ( inte alla dock). Men de hittar kryphål och arbetstagaren vill jobba så mycket som möjligt, så man har inget val. För tackar man sen nä och det når sin af eller a-kassa så blir man avstängd. SÅ man är inne i en ondcirkel, men man kan få ut en summa som räddar en relativt iaf och man har lättare att få stöd från andra hjälpmedel också. 


Men iaf, just nu sitter jag i en situation där jag mer eller mindre inte kan ta några jobb. 

Relerna är som så att mina deltidsdagar är slut, alltså de dagarna som jag kan jobba på och stämlpa upp heltid på dom är slut, jag har nu bara rena ersättningsdagar, vilket betyder att om jag jobbar ens en timme på måndag morgon så får jag ingen ersättning alls för hela den veckan samt dagarna från mina rena ersättningsdagar räknas inte bort.


Jag måste alltså välja antingen jobbar jag för att det ska se bra ut hos mina chefer( har just nu tre olika timanställningar) och går minus med X antal hundra/tusenlappar, dessutom är det ju det jag vill göra. Jag vill ju inte gå hemma, eller jobbar jag inte och har sjukt dåligt samvete och riskerar att ramla ner på vikarielistan (i värsta fall bortplockad) samt att jag kan hamna i en situation där min arbetsförmedling inte tycker att jag är tillräckligt aktiv och ifrågasätter det och skickar en "varning" till min a-kassa somi sin tur frågar det samma och kan anse att jag inte är berättigad min ersättning längre.


Ni förstår mitt dilemma va ??








Av Sofie - 26 januari 2015 11:31

Hej igen!
Kollar på tv och tar det allmänt lugnt. Somnade om en liten stund efter frukosten och vaknade helt stopp i näsan och torra ögon. Hoppas att jag inte blir sjuk:/

Har mailat lite och ringt något samtal. Mer behöver jag egentligen inte göra idag och ärligt talat vem fasiken pallar göra massa saker i detta vädret. Men ska städa och fixa lite sen. Har inget att stressa över, så tar det som det kommer.

Kollat lite på wish med, men det är just en önsknan för det är nog inte aktuellt att köpa hem något även om det är otroligt billigt!

Men har en liten fundering som jag kommer till om en stund;)

Av Sofie - 26 januari 2015 07:49


God morgon!

Har ni tänkt på det, sjusovare. Det är ju att man sover länge, eller har jag fel för mig?

Iallafall så låter det ju fel. Det låter som man inte sover så länge utan går upp tidigt på morgonen( sju).. Men jag har lärt mig att om man sover länge. Då är man en riktig sjusovare. Konstigt det där med ord.

However, har sovit skit dåligt rent ut sagt. Vaknat och gråtit, vaknat av att ena bröstet kläms och gör ont, tretusen runder till kisseriet i tron om att blåsan ska sprängas och sen släppa ifrån mig typ en matsked. Äh, skit natt det är vad det har varit!

Men idag är det måndag!
Ny orörd vecka med massa möjligheter till att göra vaad vi vill !

Jag ska på ett litet möte sen idag, sedan ska räkningarna göras idag också.
I veckan blir det tvättetid, hålla tummarna för sambon, jag har informationsmöte på AF, då jag ju använder a-kassa och måste även vara inskriven på AF då och då är det obligatoriskt att gå på dom mötena, detta råkar handla om just a-kassan.

Hmm, ja..veckan är ganska tråkig som ni ser. Eventuellt ska jag bygga en lampa till stora rummet. Men jag får se. Isåfall får ni veta det;) och på söndag hämtar vi ett skötbord:)

Nu ska jag tassa ut i köket( tre steg) och plundra kylen;D

ses sen!

Av Sofie - 25 januari 2015 22:49

 

Vecka 17 och jag känner mig inte stor, men ser jag mig i speglen eller som på denna bilden så tycker jag att jag ser skit fet ut. Nu låter det fel, för jag vet att det är gravidmagen. Men jag trivs inte alls med känslan.

Alla säger att det är så fint att vara gravid men nä. Jag känner inte mig fin, kanske sen när magen börjar få den runda fina formen. Jag menar vem är jag egentligen att klaga, jag blev gravid på under fyra månader efter nästan 13 år med p-piller och det finns dom som kämpar i flera år med att bli gravida och en del får inte sin bebbislycka ändå.

Vist det finns många hjälpmedel och alternativ. Men stressen, oron, sorgen, jobbet och besvikelsen var månad. Det kan ingen förstå om man inte sutit i situationen. 


Men iaf, vecka 17, om cirka 14 dagar så är det dags för ultraljud. Vi hoppas få veta kön och att vi såklart får glada besked om ett friskt barn och fin utveckling. Men än är det tid kvar att längta och fundera, spekulera osv. nästan alla tror att det är en flicka, jag tror att det är en pojke. För min del så spelar det ingen roll alls.


Magen spänner och brösten gör otroligt ont, som jag nämnde i tidigare inlägg. När jag vaknar på natten eller morgonen och sambon sover i nu så känner jag svagt fladder och kittlingar precis som när man kör över en liten bula och det kittar till i magen. Det kommer framför allt när  snarkar, om det är för att bebbisen stör sig på ljudet eller tycker om det vet jag inte. Men en kudde på magen så lugnar det sig igen. Kul att "känna" redan, oftast kan man inte uppfatta barnet från i v 20 som förstföderska sägs det ju. Men barnmorskan sa att det har mycket att göra med hur bra man känner sin kropp och hur medveten man är.


Ligamenten ömmar och gör ont i mellanåt, men barnmorskan trodde att det kunde vara urinvägsinfektion med. 

Så ett prov lämnades i fredags för att utesluta. Men jag tror inte att det är de. Tar dock hellre det säkra före det osäkra;)


Men ja, nu blir det fortsatt slappe till jag ska sova. Vilket nog inte kommer ta så lång tid innan det blir så:P

natti natti!


Ps. om det blir dubbla eller uteslutna n och b här och där som jag missat så förlåt. Jag är lite osams med dom knapparna på tanngentbordet :P




Av Sofie - 25 januari 2015 21:14



Hello !


Idag när vi skulle iväg på kalas så insåg jag att jag på riktigt inte har ens EN bh som passar. Kupan är för liten och jag har gått upp lite runt om också sen jag blev gravid, dock har jag bbara ökat 2-3 kg sen invägningen i vecka elva tror jag att det var.  Men är inte så jätte lånngt gången och brösten får gärna växa låååångsamt. 


Jag har reda gått upp en storlek i kupa, jag har haft innt från och till i kanske 3-4 veckor men sista två veckorna har det blivit mer intensivt och som strålningar i bröstet. Vilket då gör att jag inte kan ha enn så tight sittande BH, men det är ju skönt att ha annat än sport topp, för det är skönt hemma, men sen när man ska något så vill man gärna ha lite bättre stöd. Jag tror även att det hade gjort mindre ont om jag hade en bra BH. Jag har tre- fyra stycken som fortfarande sitter bra, som var lite stora. Menn dom passar inte runt om, och det handlar om kanske 1-2 cm. Så jag kände att fan, jag orkar inte lägga pengar på BH redan. Det kan gott vänta någon månad till. 


Så jag tog en av de gamla som jag har tänkt slänga långt innan jag blev gravid, men som har legat kvar. 


Och fixade mig en "extra krok".


 

Så jag klippte och sydde lite.


 

Så fick jag denna lösningen snabbt och lätt. Helt gratis på max fem minuters arbete.



 

Detta kostar visserligen bbara 50 kr. 

Men jag tycker att det köper jag när jag är nere i stan och köper massa underkläder när jag inte längre får plats i trosorna och behöver köpa amningsbh och lite annat smått och gott.


Innan kalaset hade jag en liten spa tid i badrummet och tog lång dusch, men musik, ansiktsmask, raka och fixa och sen fila jag hälar och smorde in fötterna samt målande tånaglar och fingernaglarna.


 

Färgerna är super rosa, nästan cerise och sen lite orange på något finger med glitter i. 

Härliga somriga färger. Jag har bestämt att våren ska komma nu, så nu har jag målat naglarna somrigt, nu finns det inget val ! ;D


Vi gick in i Vecka 17 igår, kommer till det senare. Nu ska jag slappa i soffan och kolla film en stund. 

Går en ganska bra film på treann just nu =) 


ha en  fortsatt bra kväll!



Av Sofie - 25 januari 2015 12:31


God morgon!

Ja, för så illa är det faktiskt:)
Jag vaknade vid tolv och ligger fortfarande och drar mig i sängen. Men jag börjar bli lite väl hungrig. Så får gå upp och fixa något snart. Igår var vi och hämta bilen hos föräldrarna för idag blir det kalas hos sambons kusin och det är lite utanför stan.

Mamma hade även gjort cheesecake när vi ut igår och både jag och Niklas är så sjukligt glada för det. Jag får nog köpa hem och göra en till oss:)

Sen blev det taco och besök av en tjejkompis till Niklas/oss och hennes lille påg. Hade lite byteshandel och små prat. Sen hade jag skräckfilmskväll medan Niklas spelade.

Somnade vid tolv, så det blev ganska exakt tolv timmas sömn, men jag sover mycket mer än jag brukar. Framför allt de sista två-tre veckorna. Anser dock att behöver jag sova, så får jag väl göra det. Så länge jag är gravid iaf:)

Men vi hörs sen!:)

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards