elftebudordet

Alla inlägg under januari 2015

Av Sofie - 12 januari 2015 16:26

Hej på er!

Här regnar det tok mycket Vi har handlat middagar för veckan och nog minst halva av nästa vecka med för 420 kr. Vi nådde nästan målet. Fela med 20 kr! Haha!

Men då är det ju för några dagar av nästa med,så egentligen kan vi ju se det som att vi klarade det;)

Iaf, jag har obs och är som vi vet nu gravid. Vilket betyder att då jag är hungrig med 3-4 timmars mellanrum och har alltid varit det så äter jag frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmat. Små portioner såklart och magen mår så mycket bättre.

Mellis är oftast som mina frukostar, yoghurt, macka av något slag, gröt, omelett, frukt med något till. Ja ni fattar.

Egentligen är ju mellis oftast något litet och för mig är frukost och mellis ofta samma i grunden, har jag middagsrester från dagen innan kan det bli det. Men jag ställer mig inte och gör en måltid.

På grundskolan där jag varit från och till så är ofta mellis en macka med nått pålägg och en halv frukt eller flingor och fil/yoghurt eller liknande. Det är ju som frukost.

Hur ser ni på mellis?

Well, vi har fått några viktiga samtal gjorda och fått bra besked. Nu hoppas vi på ett sista härliga braiga besked senast fredag.

Jag ska vila nu,mina ligament( stavas?) Har börjat göra galet ont. Sen blir det middagslagning, lite lyxig enligt mig dessutom!!:D

Ses sen!:)

Av Sofie - 12 januari 2015 09:18


Morning!
Tack och lov så förblev telefonen tyst i morse. Missförstå mig inte, jag vill jobba. Men just idag hade det varit dumt. Jag insåg vid ett att klockan var just ett. Då hade jag plöjt igenom tre Greys anatomy avsnitt. Hade varit så himla trött.

Iaf, måndag. Ny vecka och vardagen har kommit ikapp oss. Skolor har börjat, jobben har börjat igen. Julledigheterna är slut, mer eller mindre alla iallafall och rutinerna ska fästa igen.

Jag vaknade av att dom väsnades i trappen och då kom jag på att det stod något om att ett badrum skulle renoveras på våningen under oss. Jag skulle vilja lägga nytt golv i vårt sovrum. Det har jag fått godkänt att göra för mer än ett år sen. Men inte blivit färdig och inte orkat fixa,med att dra ut alla möbler. Vi får inte plats med Alla saker från sovrummet i storarummer.. Men vi får se, kanske blir gjort i vår.

Nu är magen mega hungrig så jag ska gå och trolla ihop en god frukost....God frukost..varför säger man så?

Som om jag ibland väljer att göra äcklig frukost??

Ajja Later!<3

Av Sofie - 11 januari 2015 22:50



Känns som jag har bloggat en himla massa idag. Men det är nog så här det hade varit om, det gick att ha ett liv utanför jobb. Bloggade ju väldigt intensivt förr. Det avtog dock när det inte fanns annat än äta, sova, skita och jobba schemat.

 

Men jag köpte iaf en butterlotion igår på Netto, jag blir så torr på vintern och sedan graviditeten har det blivit värre och det kliar så jag blir knäpp! Den skulle lukta coconut&cream. Men den lukta bara kokos, fruktansvärt mycket och inte alls gott. Den var dock himla bra. Så jag får helt enkelt använda slut den. 

 

Nu på kvällen blev det lite mys framför filmen vad en kvinna vill ha och samtidigt planerades nästa veckas middagar samt inköpslistan för imorgon. Det blev mycket billigare än jag räknat med, WOHO! 

 

 

 

Jag köper alltid kött och sånt som kan frysas om det är billigt, på så vis om man får en fattig månad.. som det deffinitivt är nu då har man grunden, ofta kan man improvisera goda måltider som mättar ordentligt. jag vill gärna ha grönsaker och frukt hemma just nu med. Har blivit en riktigt besatthet.

 

Detta gör att veckans middagar kommer kosta knappt 300 kr. Då räknas in kött som jag köper för att lägga i frysen för att det är billigt, samt mina elvahundra sorters alternativ till frukost och mellisar.. :P

 

Nu ska jag snart hoppa in i sängen och kolla på Greys anatomy och somna. Får se om det blir jobb eller ej imorgon, antagligen inte eller hoppas inte, för då är jag antagligen sent i säng helt plötsligt. 

 

Natti natti !

 

Av Sofie - 11 januari 2015 15:42


Hej på er !


Jag har läst och uppdaterat mig på olika bloggar som jag läser, facebook plingar och dingar i ett och vänner kommenterar till höger och vänster både på fb, blogg och även IRL. Jag bryr mig inte att man kommenterar eller så. Så ta det inte fel. 


Men det jag syfta på var att det har börjat komma upp de olika # beach2015 taggarna och det kom upp nån grupp på fb strax efter nyår där det va att man skulle vara utan godis och kakor i ett år. ( som jag valde att delta i)

Vilket jag tyckte var en rolig sak. Men nu har det dykt upp 100 glas vin inom ja också någon tidsgräns och 100 chipspåsar innan då osv. Alltså.. jag vet inte om det är någon sorts protest mot de "hälsosamma-grupperna" eller liknande och samtidigt läser man att folk har ångest för att så många lägger ut bilder eller texter om att dom håller igen för sommaren 2015 och att dom tränar och ditten och datten och då kommer givetvis mothuggen som att dom får ångest av alla hälsofreak som pratar om platt mage, mindre vikt osv till sommaren. Detta är inte en eller två personer och det slutar alltid med " kan inte folk få äta vad dom vill och se ut som de vill?"


För det första, ingen ber dig gå med i grupper där de har som mål att gå ner, ingen ber dig att gå ner i vikt eller äta mindre godis bara för att dom pratar om att dom tränar eller har mål att gå ner i vikt. Ingen säger åt dig vad du borde äta eller inte äta och ingen ser ner på dig för att du inte anamar #beach2015 manin. Målet i just den gruppen jag valde att delta i var inget för att gå ner i vikt enligt mig, jag bjöd in vänner som en utmaning och rolig grej.


Du får se ut hur du vill och du får äta vad du vill. Av samma anledning som en del väljer att äta mindre godis/kakor och allt annat som väljs bort för att gå ner några kilon. Så allt snack om att ni får ångest, hur fasiken pallar ni leva i detta samhället ?! 


Det är väl klart att alla får göra vad de vill med sin kropp, men de som "får ångest" för att de ser sådana uppdateringar. Kanske de borde tänka på varför de får ångest ???

Kanske det är dags att fundera på om du är så jätte bekväm med dig själv ändå?


Det är lika kul för dem som satsar på ett sundare och aktivare liv (jämfört med dom haft tidigare kanske) att höra att dom ger ångest för att dom berättar om sin dag, sitt liv och sina val i livet, som det är för er som påstår sig få ångest av att se detta. Titta inte då, skrolla förbi, gå inte in på bloggen mer, om det är ett par personer som pratar mycket om det välj då att inte visa dessa personers flöde på ditt nyhetsflöde och åter igen. Funndera på varför du tycker att det är så förbannat jobbigt att se någon annan göra ett val i sitt liv som förhoppningsvis gör dem gladare och mer nöjda.



Av Sofie - 11 januari 2015 10:42

det i vecka 5 tror jag att det va så kändes det som att vi aldrig skulle nå vecka 13 då risken för missfall minskar med 65% tror jag det va och man kan börja berätta det för allmänheten. Nu berätta vi det i v 12 för det var jul och vi ville berätta det då för familjen och kort efter för vänner. Men vi tog den risken.

Nu är vi iaf i v 15, andra trimestern har tagit över. Jag börjar vänja mig vid tanken att detta antagligen kommer ske. Jag känner mig inte lika orolig och ängslig över situationen längre. Men det kommer en släng av oro då och då. Men det tror jag inte kommer försvinna. Jag är en grubblare, oroar mig in i det sista och försöker hitta lösningar innan problemen som eventuellt kan uppstå faktiskt uppstår. Är det någons om läser bloggen som har eller är gravid och upplever samma "problem" ? 
Hello

Ja, vecka 15 gick vi in i igår. Det är knasigt så fort tiden går!

När vi fick veta 
Jag har ätit och ätit känns det som i tre-fyra veckor tillbaka. Ändå vägde jag mig hos föräldrarna igår och då hade jag gått ner 0.8 sen inskrivningen på MVC och då vägde jag mig ändå precis efter en jätte måltid på kvällen. Jag tycker väl inte att man ska hänga upp sig på vikten, men heldre upp än ner. Dock var både jag och sambon väldigt små när vi föddes. Så det kanske är en liten miniplutt.

Jag antar att eftersom jag inte har något intresse för sötsaker alls, utom möjligen en glass då och då och eventuellt en liten skål med ostbågar, föredrar nyttiga saker till frukost och Sånt, så är det väl det som gör det. För magen växer och ser sådär lönfet ut just nu och jag mår bra och är ganska pigg på dagarna. Känner jag att jag måste vila en liten stund så gör jag det. Jag va en riktig gottegris innan. Men sen jag blev gravid så har det avtagit mer och mer och nu är det noll på intresseskalan..Bra iofs:)


Nu blir det lite lunch och sen ska jag börja tvätta klockan tolv, men ärligttalat så vet jag inte om jag orkar greja med det idag.. känner verkligen inte för det, men vet att jag kommer ha så himla mycket tvätt när jag väl tvättar annars. Så lika bra att få det gjort väl. =)


   

Vet inte varför bilden blir tående och jag lyckas inte vända den.

Men sötsur macka med philadelphiaost, grillierad kalkon och paprika.

yougurten är just nu mango/vanilj laktosfri favoriten just nu.

 

Men men, ni får ha det så bra så ses vi när vi ses igen!:)

Av Sofie - 11 januari 2015 10:27

God morgon på er!
Hoppas att ni inte har blåst bort och att ingå saker förstörts för er!
Jag har sovit himla gott och vinden har än så länge inte skickat min någotstans:)

Igår kom sambons moster och lämnade en jätte fin änglapingla, den var från hans mormor med. Så himla sin och precis jag!!
Det syns inte på bilden. Men pinglan är silver och hjärtena är guld!

På eftermiddagen kom mamma och hämtade mig och sen blev det mys för hela slanten i byn hos föräldrarna medan sambon drog på spelkväll med grabbarna på annan ort. Jag kom hem strax efter tio och deckade timmen efter.

Men det va en bra lördag:)

Av Sofie - 10 januari 2015 10:01

God morgon på er!
Nu har jag försökt dra mig hur länge som helst. Vaknade 08.15 och var tok kissig!

Passade på att ta med frukost in till sängen på vägen tillbaka. Trodde att jag skulle se lite Disney dags men till min besvikelse så visa det sig att det som kallas Disneydags idag är tre korta avsnitt. Just idag var det timon och pumba några minuter, en halv kass minitecknad cowboy sak på fem minuter och sen ett avsnitt av Den lilla sjöjungfrun. Sen var det slut.

Jag vill minnas att det gick iaf fem olika program på "min tid" och sen på fredagar var det ju en Astrid Lindgren saga etter på 30 minuter.

Iaf idag går vi in i vecka 15, vilket betyder att vi nu ger oss in i andra trimestern. Nu kan lillplutt "höra" ljud och mina ljud. Tanken är så mysig! Niklas moster ville köpa en änglapingla( heter det Så?) Till mig och självklart fick hon det. Hon kommr och fikar och lämnar den vid lunch. Hon fick välja själv, bara det inte var guld. Spännande att se vad hon har valt!!:)

Sedan ska jag och sambon på varsitt idag, jag ska dock hem till föräldrarna och mysa, se om jag orkar så ska jag få tummen ur.. och snickra ihop ett hus till kaninen. Han har fått nöja sig med en kartong hit in tills.

Iaf,lite glada och mindes glada besked i veckan, dock väger de glada över de tradiga. Så äntligen känns det som att jag kan slappna av och njuta av att " va på tjocken" som Niklas så fint kallar det;)

Nä, nu ska jag smällta frukosten och sen få lite gjort. Ha en bra helg!!:)

Av Sofie - 5 januari 2015 21:40

Hej!

Idag är det måndagen den 5 januari 2015. Första måndagen detta året, första riktiga veckan detta året Tycker jag.

Idag har vi gått upp i ganska god tid, det har blivit frukost vid köksbordet i några dagar vilket jag älskar och tycker är så himla mysigt. Vi har inte gjort det på hur många månader som helst!
Men det är dags att ändra på det.

Efter kom vi hem och jag har haft problem med huvudvärk och värk i nacke/axlar så jag gjorde inte så mycket. Förberedde mat och diskade var väl vad som blev gjort:P

Vid halv sju kom snälla Catrin och kört djupgående massage. Vilket i sig var väldigt smärtsamt, men då vet man att det gör nytta och vi kommer nog få ta de nån gång till. Men det är värt det.

Sen blev det super sen middag, men gud så gott det blev!!

Marinerade kycklingben i lite flytande margarin, kinesisk soja, en vitlöksklyfta, citronsyra, ganska mycket citronkrydda och grillkrydda och lite hackad rödlök. La allt i i en påse och blanda det. Lätt det ligga i kylen i cirka två timmar sen ner med allt i en form och in i ugnen 45 minuter.

Gaaalet gott, tillsammans med potatisgratäng, färdig tyvärr. Ska försöka hitta på ett gott recept så det blir som de man köper. Vi är helt förälskade i denna!!!

Imorgon blir det bakning på förmiddag sen till kusinen och fika och titta på lite bebisgrejer. Hon ska göra av med lite saker, så det ska bli mysigt att titta och kanske hitta lite som jag lägger undan. Det får ligga kvar till slutet på februari när jag nått halva tiden. Vågar inte ta hem något för tidigt:)

Men nu blir det film och fortsätta hålla kväll:)

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards