elftebudordet

Alla inlägg den 13 april 2015

Av Sofie - 13 april 2015 14:10


Jag eller vi har funderat på hela den ekonomiska situationen med får lilla plutta. Jag anser att det är jätte viktigt att spara till sitt barn. Har man råd att skaffa barn så har man råd att lägga iaf 200 kr eller 100 kr på ett sparkonto. Går man till banken så kan man öppna ett konto där det finns diverse olika val till just det sparandet som du tänker dig till ditt barn och som funkar i den ekonomiska situationen du sitter i.

Vi har inga tusenlappar gömda under madrasserna, men som sagt iaf en liten summa är en bra början sen kan man öka eller spara på två olika vis.
Jag tycker att det är viktigt att antingen att man sparar på ett " låst" sparkonto som barnet får när de är kanske 20-25 år och ett som man kan lägga en summa som man sen kan ta från till till exempel körkort, moppe eller andra större köp. Men som du har som förälder kontroll över om det nu känns obekvämt art låsa hela sparandet. Vilket jag personligen tycker. Det viktiga är att inte se pengarna som nån " akut peng".

Barnet ska fortfarande lära Sif värdet i pengar och inget barn har fått men eller hemska minnen från barndomen för att de inte fick allt de peka på. Ibland är det bra att ha längtan eller göra som mina föräldrar när jag blev äldre.
Att jag tillexempel fick hjälpa pappa i trädgården så betalade han halva av mina onödigt dyra skor som jag inte skulle kunna leva utan. Hello drama Queen!;D haha!!

Så, nu ska jag försöka sätta mig in i sparande och väl möjligheter både för vår lilla fis skull men även vilka val vi som par har. Sen får vi se, börjar väl när hon kommit:)

Dock ska det fixas lite och sådär först här och mellis och fika med vän:)

Av Sofie - 13 april 2015 11:31


Idag är det en lite bättre dag måste jag säga. Min handläggare på a-kassan unionen visa lite medmännsklighet och verkade förstå min desperation och frustration.
Jag fick sova nästan två timmar längre än de senaste veckan. Mest för att jag lätt hunden sova i sängen på sambons sida när han gått till jobb. Hihi, Alla sätt är bra utom de dåliga.;D

Så jag va bara precis uppe och kissade sen gick jag och la mig medan loppefia hickade, men var relativt still ändå.
Hon har börjat hitta revbenen, tror dock att det är som hon boxar för hon har nog inte lagt sig till rätta än. Det är lite tidigt även om det är fullt möjligt, men jag känner och ser att hon rör sig mycket, så därför tror jag inte att hon lagt sig till rätta än. Trots att ett par veckor kvar:)

Humöret känns lite bättre, trött i nu dock. Men ska ta en powernap nu. Sen diska, som jag aldrig fick gjort igår. Sedan får jag besök av Anna, kort efter de borde sambon komma:)
några samtal ska göras dock, men ännu en lugn dag alltså;)

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards