elftebudordet

Alla inlägg den 7 september 2015

Av Sofie - 7 september 2015 16:02


När jag blev gravid så var de många som sa " nu är de slut med det" och " njut medan de går, snart kan ni inte göra si eller så" så la vi dövörat till. Givetvis får man kanske ibland välja bort sånt som man i vanliga fall hängt med på. Men som vi sa så kan man inte sluta ha intressen eller sluta vara ett par.

Något som en del hängde upp sig på var att Niklas stora dator och spel intresse inte var aktuellt alls längre, när hans dator gick sönder tyckte några,att han inte behövde en ny då han nu mera var förälder, en del saker han delade på fb kunde kommenteras att han inte kunde göra de eller att de inte var lämpligt att dela för att han är pappa. Nu pratar vi inga grova eller opassande saker.

Jag fick inte lika mycket om de, jag äger ingen dator och har inget intresse för sådant så de spelar inte mig någon roll. Jag har inte intressen som kostar något direkt, jag vill där emot ha ordning runt mig, jag hatar att ha de rörigt i hemmet. Dessutom har jag kmganska kraftig damm och kvalsterallergi så jag vill ha en vis ordning. Hur de ser ut hos andra struntar jag i, men hos mig vill jag ha en vis ordning. De fick jag höra att jag kunde glömma, att jag skulle sluta bry mig och att jag fick helt enkelt lära mig leva med oreda. Men varför ska jag göra de, varför ska vi ändra våra liv. Varför kan vi inte få vara individer och oss själva bara för att vi får barn!?

Jag ser mig som en och samma person, men jag har många olika delar av livet.

Vi är i första hand partners, sambos vi är ett team och behöver varandra. Vi älskar varandra och stärks av varandra, vi är som bäst föräldrar och djurägare, och faktiskt individer när vårt förhållande mår bra.
Sedan är vi föräldrar till Isabella, hennes behov prioriteras före våra. När hon är mätt, ren blöja, rena kläder, varm, go och gla då är vi Diablos husse och matte när han fått göra sina behov, är mätt, fått bli gosad och kärlekad med.

Sedan finns de två delar till jag och min sambo. Våra behov som individer.
Mat och sömn kan man i vis mån skjuta fram när man har ett litet barn. Men är man smart och snäll mot hela familjen försöker man att låta bli att göra de till en ful ovana.
Men sen är man sin egen person med. När Niklas slappnar av och varvar ner då sitter han och spelar, går in i sin egen värld och pladdrar kanske lite med dom han spelar med.
Jag slappnar av när jag ser hur ordningen kommer fram medan jag går och städar undan, plockar, torkar av och fixar. I den sekunden som jag sätter mig ner, med te i handen, Bella tramsar i sittern, Niklas spelar, Diablo sover i sin fåtölj och levande ljus spelar mot väggen och de luktar rent och fräscht och de ser rent och fräscht ut.
Då har jag min halleluja moment!

Eller när jag haft en stressad dag och Niklas varit på jobb och Bella har somnat i sin säng och vi släcker ner, slår på en film och sätter oss och bara glor tillsammans på Tv:n.

Eller när du lämnar tösen till föräldrarna och går ut och är 20 igen. Du behöver kunna vara de och du behöver acceptera att du får lov att vara de!

De är viktigt att komma ihåg att det är skillnad på att vara förälder, partner och individ. Men du kan vara alla sakerna, glöm inte bort att ta dig tid att vara de bara!

Av Sofie - 7 september 2015 11:21


Vi hade en bra natt med 6 timmars sömn, matning och rapa på 30 minuter sen 4 timmar till. Upp och gjorde vid oss och gick till bvc, lillan hade växt 2 cm och ökat nästan 400g, så nu är hon 56 cm och vägar ca 5 kg. Galet!

Stora tjejen växer så de knakar och hon har snart växt ur 58, två klänningar har jag inte hunnit använda på henne. Så de får jag passa på att göra i veckan, för frågan är om hon inte gått ur de inom nån vecka bara, vi får ta ner hennes höst overall med, de börjar bli kallt och vi har henne oftast i famnen när vi får till bilen och i bärselen om vi ska ut med hunden. De är mycket lättare när om man inte ska gå jätte långt. För de är ett jäkla jobb att ta ut vagnen.. längtar till vi får flytta!

Hon mådde i övrigt bra, frisk och kry tjej, utvecklas precis som hon ska och följer kurvan. Så de är kanon:)
Men de viste vi ju, annars hade man ju nog märkt de..:)

Nu ska jag lägga henne för att sova middag så jag ska städa, för kaoset vi har just nu är psykiskt påfrestande för mig, jag reder inte oreda!

Ses sen!:)

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards