elftebudordet

Alla inlägg den 5 januari 2016

Av Sofie - 5 januari 2016 08:15

 

  
Go morgon på er!





Bella ligger och försöker låta bli att somna medan jag sitter och ska äta frukost.
Igår trodde jag att jag vann sova-kampen, hon somna 21.30 Personligen tycker inte jag att det är okej att hon är vaken efter 20.30 helst inte 20.00 heller. Jag anser att barn mellan 6 mån och 5 ska ha sovrutiner som innefattar sömn före 20. Men 6 mån till 1 år får man ju givetvis ta de lite som dom tycker. Men sen borde de finnas nån form av kvällsrutin. Iaf så de är " hålla kväll" som min pappa brukar säga klockan 20. Då menar jag att familjen släcker ner, barnen byter till pyjamas, får kanske välling eller vad de nu äter, myser och varvar ner med sina/sin förälder, med bok, film, tv eller att bara sitta i barnets rum och lägga något pussel eller liknande..
Jag tror att det är viktigt och mina föräldrar har alltid sagt vid åtta när det är kvällsfika att ni håller vi kväll ungar. Då samlades familjen i tv rummet, mamma och pappa tog te och kaffe, vi drack kaffe i tidiga åldrar så oftast drack vi lite kaffe med mesta dels mjölk och sen myste vi. Oftast blev vi skickade i säng runt nio och då följde alltid mamma med oss upp och vi blev lästa för eller sjöng mamma i min systers säng. Sen gick jag in och la mig i min. Detta var när jag var runt 7-10 år. Efter de hade jag ingen sov tid vad jag minns, jag viste själv när jag behövde lägga mig för att orka upp och såg jag film till sent fick jag höra på morgonen " du valde själv att vara uppe igårkväll. Så nu får du gå upp."

Jag försöker få in rutiner på Bellsan, de gäller att vara envis. Igår somna hon halvt tio och jag hade lyckats få rätt på rutinerna!
Men så vakna hon lite i 23 igen och vägra somna från vid 01. Död mamma gick och la sig...

Nu vakna hon vid 07.30 och jag känner mig utvilad så jag tänker satsa på att hålla henne vaken, inte busa och så men ligga och leka i godan ro vid min sida nån timme helst 1.5-2 timmar.

11.00-powernap
12-12.30 - lunch
Sen lite ärende och så och hon får va i vagnen.

15.30-17.30 nap
18.00 - middag
Sen bus, bad, pyjamas och bara va fram till vid 19.30- 20, då nattas hon och jag hoppas att hon sover vid halv nio senast.. ;)

Vi får se hur de går:)


Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards