elftebudordet

Alla inlägg under januari 2016

Av Sofie - 7 januari 2016 19:04


De debatteras frisk om huruvida man ska ha overall på när man har barnet i bilstolen eller ej. Jag har aldrig hört om det tidigare och aldrig sett någon köra med sin lilla grabb eller tös utan vinterkläder på i minusgrader, inte i kallt väder över lag.

Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig i bilen utan jacka bör det är snorkallt ute och där med i bilen heller. En del tycker att man slå ha bilen på till det blir varmt i bilen. Men ska man då stå utanför med barnet i vagnen eller famnen till bilen är varm?

Hur miljövänligt är det?

En del anser att man kan ha en tunn overall och sen filt på i bilen eller att man drar på den till bilen, av med den i vagnen och in med barnet i bilen och sen tvärt om när man ska av. Hur skönt är det för den lille krabbaten att sättas i en iskall bilstol efter att ha varmts gott i sin overall.
Så jäkla idiotiskt!

Och anledbingen till att man inte ska ha overall på är för att bältet inte sitter ordentligt och spänt, men helt ärligt är man så dum att man inte fattar att man får ju spänna renarna så de sitter ordentligt och spänt mot värnet och inte ha de löst bara för att de har ytterkläder då ska man nog lägga nycklar och körkort åt sidan. .

Om vi skulle hamna i en olycka där vi inte kan få hjälp direkt så sitter alltså min dotter och kanske fryser ihjäl ist, för vid en olycka tänker inte jag lyfta upp henne från hennes nacke och rygg är kontrollerad och tänk så är inte jag i skick att kunna lägga en filt, min jacka eller något sånt över henne. Då fryser hon och kan få livshotande komplikationer för detta, hon kan i värsta fall dö om inget annat så av komplikationer.

Om vi hamnar i en olycka vill jag att hon ska vara varmt klädd, hårt satt i stolen och dessutom ligger de alltid filt och diverse bra att ha saker i bagaget.

Aldrig att jag skulle sätta henne utan varma kläder i bilen. De är ju bara löjligt att diskussionen ens finns!

Av Sofie - 7 januari 2016 15:44

Den 1 oktober matcha vi varandra med rosetter på huvudet?

3 okt. Jag hittade koffeinfritt snabbkaffe och de ska jag köpa hem igen så fort de går!

Bella började räcka tunga om man räckte mot henne, denna kvällen hittade vi henne såhär.??

20 okt och Bella fortsätter att öva:)

Jag gick ner 6 kilo första månaden på herbalife och jag börja sälja och älskar de!!

28 oktober va Bella med vid middagsbordet första gången. Så mysigt!

Bella fortsätter vara Bella?? 15 nov

Dom klippte gräsmattan utanför vårt fönster vid halv nio på morgonen den 8 dec

16 dec kom december kom de upp en grann i lägenheten.

23 dec va mamma och jag och shoppade, sen va de julfirande med sambons sida

Bella fick vaccineras den 28 december. Ingen större reaktion, lite gnällig och hängig mot kvällen bara.

Jag skulle spika fast internetkablen..insåg att hälften av listerna inte va spikade..

13 minuter mellan bilderna den 29 dec

31 dec lämna vi min gamla lägenhet.

Av Sofie - 6 januari 2016 19:47



Bella hade nån super förkyldning igår. Hon va snorig, febrig, hängig och hon fick Alvedon och sen sov hon oroligt på natten. Men vaknade i morse frisk och pigg..fattar inte?

Men iaf, nu har hon fått en powernap när jag va ute med hunden..typ 30 minuter, sen har hon hållt låda på golvet. hon ska få flaskan nu snart, sen ska jag försöka somna henne och hoppas att hon sover hela natten.
De gäller att inte ge sig!

Sambon och jag fick köra till akuten igår, han har haft ont i ryggen men igår blev de plötsligt mycket värre efter en vilostund på mina föräldrars soffa. Bella stanna hos dom och vi körde. Akut ryggskott stackaren.

Så han går..ligger och ojjar sig, fy tusan!

Men vi hörs sen, jag ska få klart års resumén med:)
.kram!

Av Sofie - 5 januari 2016 08:15

 

  
Go morgon på er!





Bella ligger och försöker låta bli att somna medan jag sitter och ska äta frukost.
Igår trodde jag att jag vann sova-kampen, hon somna 21.30 Personligen tycker inte jag att det är okej att hon är vaken efter 20.30 helst inte 20.00 heller. Jag anser att barn mellan 6 mån och 5 ska ha sovrutiner som innefattar sömn före 20. Men 6 mån till 1 år får man ju givetvis ta de lite som dom tycker. Men sen borde de finnas nån form av kvällsrutin. Iaf så de är " hålla kväll" som min pappa brukar säga klockan 20. Då menar jag att familjen släcker ner, barnen byter till pyjamas, får kanske välling eller vad de nu äter, myser och varvar ner med sina/sin förälder, med bok, film, tv eller att bara sitta i barnets rum och lägga något pussel eller liknande..
Jag tror att det är viktigt och mina föräldrar har alltid sagt vid åtta när det är kvällsfika att ni håller vi kväll ungar. Då samlades familjen i tv rummet, mamma och pappa tog te och kaffe, vi drack kaffe i tidiga åldrar så oftast drack vi lite kaffe med mesta dels mjölk och sen myste vi. Oftast blev vi skickade i säng runt nio och då följde alltid mamma med oss upp och vi blev lästa för eller sjöng mamma i min systers säng. Sen gick jag in och la mig i min. Detta var när jag var runt 7-10 år. Efter de hade jag ingen sov tid vad jag minns, jag viste själv när jag behövde lägga mig för att orka upp och såg jag film till sent fick jag höra på morgonen " du valde själv att vara uppe igårkväll. Så nu får du gå upp."

Jag försöker få in rutiner på Bellsan, de gäller att vara envis. Igår somna hon halvt tio och jag hade lyckats få rätt på rutinerna!
Men så vakna hon lite i 23 igen och vägra somna från vid 01. Död mamma gick och la sig...

Nu vakna hon vid 07.30 och jag känner mig utvilad så jag tänker satsa på att hålla henne vaken, inte busa och så men ligga och leka i godan ro vid min sida nån timme helst 1.5-2 timmar.

11.00-powernap
12-12.30 - lunch
Sen lite ärende och så och hon får va i vagnen.

15.30-17.30 nap
18.00 - middag
Sen bus, bad, pyjamas och bara va fram till vid 19.30- 20, då nattas hon och jag hoppas att hon sover vid halv nio senast.. ;)

Vi får se hur de går:)


Av Sofie - 4 januari 2016 18:44


Go kväll!

Förra inlägget avslutades hastigt. Jag vet inte varför, de saknas två bilder och text. Men vi tar de nu istället då.

Dagen har gått fort, vi fixa lite grejer, jag körde ut och hämtade hjulet till vagnen. Ena däcket envisas med att släppa ut luft trots att vi har köpt ny slang. Nu när pappa byte igen va där inte ens håll på slangen. Fattar inte!

Men iaf, de och snacka lite skit. När jag kom hem så möte jag Bellas fadder med man utanför porten, dom ville ha kaffe och självklart fick dom de, älskar spontanbesök!

Nu tar Bella en powernap, jag kokar potatis. De blir potatismos och köttbullar idag.
Lätt och gott:)

Vi fortsätter med bilder från 2015 senare.:)

Kram!

Av Sofie - 4 januari 2016 12:52

Hejsan!

Bella somnade vid åtta igår kväll, vaknade vid tio och ville ha mat, sen va de mys till vid tolv och då somna hon om, sov till sju i sin säng. Då mata jag henne och även om hon säkert kunde somnat i sin säng igen så ville jag ha henne hos mig. Så hon fick sova mellan oss till hon vaknade vid tio.:)

Nu har vi ätit lunch, vi ska fixa en massa ärende och sen hem en kort tur och hämta några saker hos mina föräldrar.
Massa att göra denna veckan. Men jag måste få ta lite i taget även om jag i vanliga fall säkert hade gjort allt över en dag.
Men de reder inte kroppen längre och de går inte med en liten heller:)

Men igår avsluta de med juli, så vi fortsätter där!

30 juli tog vi premiär med vagnen och hon älskade de redan från början!

Jag minns att jag hade så himla ont överallt men ville så gärna gå en runda ändå. Så vi gick en liten runda och de var så fantastiskt skönt att känna solen i ansiktet!!

Den 6 augusti bada vi " riktigt" tillsammans för första gången och hon tyckte att de va jätte mysigt hon började även se mer ut som en bebis än en nyfödd och hon hade visat ett par gånger att hon kunde känna igen våra röster. Genom att försöka ta blicken mot våra röster och liknande, de va svaga tecken men de fanns ibland:)

10 augusti visade Diablo att han är väldigt rädd om sin lilla Bella och kröp försiktigt upp i sängen och la sig så nära han vågade och Bella somnade nöjd ett par sekunder efter.

Den 13 augusti vågade jag dra på mig tighta jeans, tight över lag efter förlossningen.
Samma byxor som jag hade några veckor innan jag blev gravid och gud va förvånad jag blev!

Den 21 augusti vände hon på huvudet flera gånger i sömnen.. och gav lite karaktär på sin sovställning med??

Första super skrattet som kom "medvetet" av bus kom den 1 september när N busade med henne??

10 september och Diablo fortsätter att visa brye,tillgivenhet och kärlek till sin nya matte.

Den 15 september började jag få kontroll på känslor och kunde ta på all kärlek som fanns för denna lilla tösabit.

Och den 16 september reste hon huvudet från magläge, hon hade rest de redan på bb bara ett dygn gammal, men inte från liggande läge och kontrollerat:)

Jag fixade håret den 27 september och kände mig mycket fräschare, klippte dessutom av 15 cm.

Av Sofie - 3 januari 2016 20:06


Vi sluta vid maj så vi fortsätter med Juni!:)

I juni började den sköna värmen komma, så vi kunde gå ut med grabben mer och jag slapp klumpiga kläder!;)

Den 4 juni hade jag denna fina klänningen på mig, jag såg knappast mindre ut, men de rörde mig inte i ryggen. Vi firade en väns student och gissa om fötterna ömma när vi kom hem!;)

Den 24 juni fyllde jag 27 år, vi myste bara och på kvällen kom N in till mig och satt sig på knä vid sängen och gav mig den ringen som jag så gärna ville ha, i en super vacker ask!

30 juni var de 14 dagar till Bf och jag kände mig enorm. Jag kunde inte ligga på rygg för de va jobbigt att andas, höfterna gjorde ont om jag låg på sidorna och magen..well de ser ni själv att de inte hade gått;)

Stå va okej, men tungt ganska snabbt, sitta va hemskt..ja de va utan tvekan skönt att de snart skulle vara över!

6 dagar över tiden och ingenting passade, nu va jag dessutom inställd på att jag helt enkelt skulle va såhär.

De ständiga tankarna om att få träffa vår lilla tös fanns, men de va inte en press längre utan mer en " de får komma när de kommer"-känsla.

Jag hade inte ont direkt längre, jag mådde bra igenom hela graviditeten. Lite ont då och då men de hade jag räknat med.

Och knappt ett dygn efter den förra bilden så kom hon, långt om länge.

Hon visade redan då en del av sin personlighet. Hon tar tid på sig i starten och de går inte att skynda henne. Men när hon väl bestämmer sig. Då jäklar!

Men fortsättningen tar vi imorgon!:)

Av Sofie - 3 januari 2016 14:06


Jag tänkte ta en resumé av föra året.
De va ett otroligt kämpigt, kärleksfullt år med många saker att lära sig.
Minst sagt ett år där de skedde en förändring på många vis.


Den 9 februari fick vi se vår tös första och sista gången innan förlossningen. De va en enorm upplevelse. De kommande månader var långa, minst sagt.

Den 9 mars var en av alla dagar som jag hoppa in som lärare och jag kommer ihåg att mitt tålamod var mycket kortare än vanligt.

Den 26 mars började det bli svårt att dölja magen, inte för att jag försökte. Men jag minns att jag tyckte att den var så ful, den stack rakt ut lixom. Men jag älskade att vara gravid.

I april kom vår hund hem igen, han skulle egentligen flytta, men de funkade inte.
Så nu har vi knäppgöken hemma och de har gått jätte bra, i april började magen ta en ny form och jag trivdes mycket bättre med magen så.

I maj kom jag fram till att magen gick att använda till bra saker.. till hon sparka den åt skogen.;)

Magen växte utav bara tusan efter detta. Och nu började det bli tungt. Men mysigt!
Här började jag inse att de var tufft att jobba och foglossningar blev värre och värre. Men jag älskade att veta att hon var där inne. hörde allt jag sa, kände min värme, hörde mitt hjärta och busade på sitt vis. de va rörelser som jag såg henne göra sen som jag kunde känna igen i magen lixom. Fräckt!!

Men resten av året får vi ta senare, puss!

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards