elftebudordet

Alla inlägg den 28 mars 2016

Av Sofie - 28 mars 2016 12:06

I en månad!

Jag läser dagligen om diverse saker som har med skolvärlden att göra, jag har både vänner och kollegor i skolvärlden och även själv väldigt inne i de. Som vikarielärare får man ofta ta/vara del av de negativa sidorna i skolvärlden.

Jag har flera gånger sutit på en lektion med " de stora barnen" och tänkt att de finns så många saker som är helt fel och som jag hade kunnat skriva ner och dessutom givit en hel del lösningar till problemen.

De är inga storslagna saker,
men sånt som att

ta bort regler som att barnen får lov att ha mobiler i skolan, de borde vara helt förbjudet att ha mobil på skolan. Mobilerna kan finnas i skåp eller väska, till och med i fikan.
OM den är på ljudlös/vibbfri så kan den ändå finnas tillhands om man behöver ringa föräldrarna eller liknande EFTER skolan!

De ska inte vara okej att vara uppkäftig och säga emot en lärare, passar de inte så gå till kvarsittningen!
För det som händer när någon stör och bråkar i klassen så förstör de även för resten av klassen. De går inte att koncentrera sig, många hänger på och ska störa sig mest för att det är så människan fungerar och de blir i en del fall väldigt hotfull stämning i ett få tal fall är de till och med så att de som vi kallar barn i högstadiet även tar till våld både mot lärare och elever. Förr fanns de hjälpklass för de med häftigt humör, just för att de stör i klassen, de fanns personal där som hjälpte och stötta och var utbildade och engagerade med hjärta och själ för deras skull. Varför är det fel att ha denna möjligheten!?

Föräldrar måste även förstå att en lärare ljuger inte ( oftast) de säger inte att ditt barn är störande på lektionen eller mindre bra på ett vist ämne, behöver extra stöd i en del fall och har dåligt eller inget betyg utan anledning. Ditt barn däremot, har många gånger mästerskapstitel i att ljuga. För att de beter sig precis som du.

Det är konstigt på de är okej att svära, bråka, ljuga, prata skit om andra inför barnet i en del fall till och med slåss och hota. Det är dock aldrig okej om barnet gör de, men om du slutar bete dig som en våldsam trotsig tonåring, så slutar ditt barn att göra de också.

Detsamma gäller med respekten för andra.
När jag var liten fick jag lära mig att man visa respekt för andra, oavsett vilka de är. MEN är det en äldre person ( gammal) eller ett barn så visar man extra respekt och även om personen inte är gammal så visar man som barn respekt, ödmjukhet och LYSSNAR!

Som 26 åring gravid ( i 7 månaden) jobbade jag på ett högstadie som vikarie i en 8:a. Jag och min personalansvariga viste att de va en rörig ostabil klass, men jag sa att jag tar de och gör de bästa av situationen.
Givetvis var mitt mål precis som alltid att få klassen till att göra sina uppgifter och bruka allvar. Trots att jag höjde rösten flera gånger, en del i klassen försökte hjälpa till och vara med och engagera sig så sluta det med att de som ville plugga fick gå till biblan eller datorsalen till och med ut i korridoren och sätta sig och den var jag egentligen bara barnvakt till en bunte trotsiga ouppfostrade 14 åringar.
När klassen samlats igen inför en kort rast för att sedan byta ämne och ha ytterligare en timmes lektion bestämde jag mig för att bara skita i de. Jag hade vid detta laget flera gånger haft. Pojkar komma mot mig och hotfullt frågat om jag tänker ringa deras föräldrar, om jag vill ha kvar mitt barn, att dom lätt kan hitta mig osv.

När alla slutligen samlats och jag hade lovat dom rast snart så börja jag prata med hela klassen, bland annat att jag vet att skolan är tråkig, att de är tufft och att man ibland blir frustrerad och arg. Jag nämnde även min egen bakgrund och vägen till där jag var osv.

När jag slutligen släppte ut dom så var givetvis de busiga och jobbiga ännu argare men de hade iaf varit tysta. De fick nog en liten realitycheck. De som sköt sig, gjort som de skulle och ansträngt sig precis som vanligt kom fram och tacka och fråga och prata. De tyckte att de va så skönt att få en bekräftelse på att de dom gör lönar sig. Jag berömde dom hjärtligt och nästa lektion var lugnare om än fortfarande en del irritation.

Jag tror helhjärtat på att föreläsningar från gymnasieelever och busar osv är givande, i den åldern är man bräcklig och inte mottaglig på ytan men längst inne gnager de och det är den rullningen som behöver komma igång redan i 7:an.

Sätt mig i stolen och låt mig bestämma i en månad.

I'll show you!

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards