elftebudordet

Alla inlägg den 9 oktober 2016

Av Sofie - 9 oktober 2016 10:51


Hej på er!

Jag funderar ofta.. Alltid..nästan.

Men nu när jag är mamma så funderar jag ännu mer,på saker som jag aldrig trodde att jag skulle fundera på.

Sånt som
-Har bella bajsat idag?

-Är det snor, mat eller dregel på min tröja?

-Var det verkligen två veckor sedan vi tvätta? (när de va fem dar sen) Var är alla kläder!?
Osv.

Ja, huvudet går i ett men mest funderar jag på var gränsen till snäll, kärleksfull och sträng mamma?

De är en hårfin gräns mellan kärleksfull mamma och sträng mamma i mångas ögon.

För mig är det viktigt att vår dotter vet att vi inte är hennes kompisar, vi är hennes föräldrar, vi vet än så länge vad som är bäst för henne och vi sätter upp regler, tar beslut och sätter gränser på ett så kärleksfullt, pedagogiskt och konsekvent vis som möjligt. Än så länge är hon så pass liten att hon inte vet annat, än går de att distrahera henne istället för att säga att hon inte kan eller får. Något som jaf har lärt mig genom alla föreläsningar, kurser osv så är det att de första som barn lär sig är att de inte kan. KAN. Jag vill inte att Bella ska tro att hon inte kan, utan att hon helt enkelt inte får för att hon är för liten och får vänta till hon blir äldre. Men de förstår hon inte nu ju.

Iaf, här i den åldern som hon är nu, vid 1.5
när hon upptäcker den stora världen så lägger vi grunden för Uppfostran, hennes sätt att se på världen, livet, oss och viktigast, sig själv!

Så nu bestämmer vi vilka föräldrar vi kommer vara och det valet gör man oftast inte medvetet, de gör inte vi heller, men vi måste ju prata ihop oss för att veta att hon inte blir förvirrad eller tar användning av de i framtiden.

Hur man än vänder och vrider på de så finns de alltid en snäll och en sträng förälder. Så är de, så funkar de. Inte bara med föräldrar utan med allt. Här hemma är vi nog rätt så lika,men jag är definitivt den som tar fighterna.

Hur som helst, hur tänker ni kring de?

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards