elftebudordet

Direktlänk till inlägg 15 december 2016

de är inte rättvist!

Av Sofie - 15 december 2016 11:12


Utbildning är ett tufft val, när man är 14-15 är så ska man bestämma sig framtid, mer eller mindre sitt liv. Ändå går man inte rösträtt, tillåtelse att bestämma över något annat som rör sitt liv, inte köpa alkohol eller droger, inte själv besluta om en piercingar eller tatuering ska sättas på sin kropp. MEN göra valet till ditt framtida yrke. De ska du kunna bestämma, de valet ska du vara mogen och redo att ta beslut om.

När jag va 13 är fick vi bestämma en plats att praktisera på i en veckaeller om de va två. Sånt gör man nog inte längre, men jag valde att praktisera på en förskola relativt nära min skola, jag har alltid älskat barn så de var ett självklart val för mig. Två dagar på praktiken och jag lovade mig dyrt och heligt att aldrig jobba med barn, de va hemskt!!!

I åttan fick vi välja en ny praktikplats på två veckor. Nu valde jag ett fik i staden jag bor i. Ett litet, relativt ny öppnat fik på handelsgatan i stan. De va mycket kallskönkejobb, servera kaffe, te, små kakor, mackor och lätta luncher, jag älskade det. Jag kom alltid tidigt till jobb, gick inte från ägaren nästan vad mig gå. Jag fick efter bara nån dag själv stå i köket och göra rörerna till smörgåstårta, mackor, baguetter osv. Jag hade hittat min plats och jag var duktig på de!

I nian på vårterminen var det dags att gå till aulan, vi skulle träffa elever och lärare som hade ställt upp typ ett informationsbås och ville berätta, hjälpa och locka nya elever till sin skola. Jag ska vara ärlig, jag gick dit, till aulan, gick ett varv och gick ut och satt mig på gården. Hur ska jag veta vad jag vill plugga till? Hur kan jag veta nått alls?

De var många i min klass som hade valet självklart för sig och de fanns dom som var så stressade över att behöva göra valet så de hade magont, gråtfärdiga och oroliga. Jag var någonstans där emellan. Några veckor senare var det dags att välja. Vi skickades i små grupper till datorsalen och där fick vi små lappar med vår inlogg på.

Där satt vi, 10-15 stycken nioklassare och skulle bestämma vad vi skulle göra efter sommaren och sedan kanske jobba med resten av livet. Jag valde hotell -restaurang som förstaval, sedan visste jag att mina betyg var pinsamt dåliga, så jag valde samma fast på IV och sedan vanlig IV.

Jag kom in på IV hotell - restaurang och hjälp vad roligt de var!
De mest utvecklande, lärorika året jag någonsin hade haft. Sen kom de igen, valet, jag skulle ju in på gymnasiet. De hade öppnat en ny skola, allt du behöver var att du var godkänd i grundämnena sen va de dit. Jag sökte i på hotell - restaurangskolan igen och på den här nya skolan. Denna gången var de inte svårt, ingen ångest, oro eller stress.

Jag kom in på den nya skolan, ja, de va väl bättre än inget, hamnade i en fantastisk klass, med ett gäng sjukt roliga tjejer och okej lärare, rektorn var udda, men ja.

Skolan var fortfarande under uppbyggnad när vi börja, vi hade ingen gympasal, ingen matsal, nätt och jämt klassrum. Men de gick. Jag älskade min klass och lärarna va ganska gia med.
Efter två veckor på fredagen började en ny tjej i klassen, hon hade gått den utbildningen på den skolan som jag valde som förstaval. Tänkteinte mer på de, helgen kom och på söndag kväll vid kanske 19 ringer de hemma. De va till mig.

Jag hade fått en plats på skolan!!
Jag hade fått den plstsen som tjejen släppt och jag kunde börja dagen efter. Jag kände hur jag splittrades, åh.. jaha nu hade jag inte haft en bra relation med min klass i grundskolan, några av dom so. Jag hade haft svårast med gick isf klassen över mig på den skolan. Jag var både starkare, mer självsäker och obrydd om andras åsikter nu än i grundskolan. De sista året hade givit mig så mycket. Så med en klump i magen tackade jag nej och fortsatte på samhäll-kulturutbildningen.

Detta är och förblir mitt största misstag någonsin. Jag vet att mina föräldrar antagligen hade låtit mig välja, men om jag hade varit tvungen att ha en vuxens godkännande så kanske dom hade lagt sig i mer och frågat varför jag la en dröm som jag brunit och väntat på sedan tre år tillbaka.

Jag valde bort min dröm av rädsla för att ännu en gång springa på folk som sårade och skada mig under tre år. Som gav mig magkramper, tårar och dålig självkänsla. De tog ett år för min lärare på iv att fylla ut de rummet i min kropp med styrka, kunskap, självkänsla att känna känslan att detta kan jag!
Inga förnedrande blickar och elaka kommentarer, i två veckor hade jag gått till skolan glad, peppad och insåg hur kul de var att plugga!

Jag är inte som då, nu är jag stark, tålig, envis och ju mer någon stor sig på mer ju mer motivation har jag att gå framåt. Kanske på gott och ont.
Men inget peppar mig som när någon säger att jag inte kan.

Nu är det dags att ta mig in på universitetet, jag vet vad jag vill uppnå, vilket sorts yrke jag vill ha, men de är inte en utbildning och jobb man bara får . De är en process i yrket att komma dit.
Jag ska göra mitt sista tiden få val i livet i början på nästa år och be till gud att mitt högskoleprov går bra. Nästa år blir ett spännande år, de kommer hända mycket, många val och beslut. Spännande!

Nu ska jag hänga upp tvätt!
Puss!





 
 
Ingen bild

Johanna

15 december 2016 12:22

Hej!

Det är stora frågor man förväntas ha svar på när man är så ung och som kommer att påverka hela ens kommande liv. Men när det gäller drömjobb så tror inte jag att det någonsin är försent att skola om sig i vuxen ålder. Det gäller att ge sig själv flera chanser att lyckas och uppnå det man önskar. Annars så tror jag att man riskerar att bli bitter på äldre dar om man inte följer sitt hjärta.

Sofie

15 december 2016 14:01

Jag tror att du har helt rätt!?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards