elftebudordet

Alla inlägg under april 2017

Av Sofie - 30 april 2017 04:15



Man kan tycka att en småbarnsmamma borde ha starka, välformade armar, stark rygg och magen borde vara riktigt stark, konditionen i topp och benen starka och uthålliga. 


" jaha, och varför de?!"

Kan jag nästan höra dig tänka hela vägen hit med ögonbrynet långt upp i pannan. 


Jag tänker mest på allt våra kroppar får stå ut med.

Vi lyfter ett eller flera barn på x antal kilo upp och ner, ner och upp, fram och tillbaka och ibland väldigt länge.  


Man ränner runder, sitter ner i lugn och ro relativt korta perioder, benen och ryggen ska upp och ner, plocka upp napp eller snutte med barn i famnen har alla mammor gjort en miljongånger och jag vet inte hur ni gör, men knäböj med en 10+ kilo bebis i famnen de är tufft även för en rutinerad mamma vågar jag påstå, haha! 


Ner på alla fyra och städa lego, klossar, pussel,kritor, pluppar, vänder sig om i två sekunder och hör de välkända ljudet av lego som vänds ut igen, upp med vagnen för trappan, ner igen, upp med barnet som förmodligen försöker springa iväg så "idioten" några vändor på de, och slutligen varorna med. 


Ner på knä och ta av/ta på höstens/vinterns ytterkläder är de i sig är ett halvt träningspass, har du gjort de med ett argt eller trotsigt barn? 

Ha! Ditt 60 minuters grupp pass på friskis och svettis är ingenting!


Och sen maten då. 

Att man som hemma-mamma lyckas gå upp i vikt är för mig ett under, tro mig, jag gick upp 10 kilo på tiden mellan 3 veckor efter förlossning till för cirka 3 månader sedan. Hur, i dont know! 


De är ett under, då allt jag gjorde var att dela mat, plocka upp mat, mata bella, truga bella, hjälpa bella och när hon slutligen börja komma igång med maten då va min mat kall eller hade hon ätit större delen av de och jag åt de som va kvar. 


Frukost glömdes bort, lunch ersattes med välbehövlig powernap och middag ja, de läste ni beskrivning av precis. 


Jag kunde inte förstå hur jag fortsatt gå upp i vikt, hur mina armar och händer jämt kändes trötta och knappast blev de några muskler på dom, benen kändes som gelé och jag kändes mig mer sliten och otränad än någonsin.


Nu, nästan 2 år senare förstår jag. 

Jag har alltid sagt att kroppen måste vila efter träning, att de är viktigt att musklerna får en chans att återhämta sig och läka efter ett träningspass. 

När hinner en mammas kropp vila och ta igen sig? 

Även om du sover så drar var muskel i dig vid minsta ljud. Du är uppe och står innan du ens själv hunnit fatta,  dina muskler får inte ta igen sig, därför formas dom inte. 

Istället ömmar de, krampar, är tungt, vätska lägger sig i kroppen och du blir svullen. 


Därför ligger jag nu, med armar tunga som bly, ben med RLS så de värker,  och kan inte sova. 


Jag har blivit duktigare med maten, försöker äta ofta, lite mindre och så nyttigt som möjligt. Dricka mycket vatten och komma ut i friskluft. 


Men tänk, medan vi vårdar, skyddar och synar vår lilla människas fina kropp, glömmer vi bort hur vi behandlar vår egen. Så försök minnas, ta god tid på dig. 


Jag har alltid varit punktlig, hatar att vara sen, vi börjar klä oss för ytterkläder 20-25 minuter innan vi ska ut ibland, och ibland blir vi sena och jag har faktiskt börjat tänka " ja, vi är lite sena. Men nu är det såhär det är, idag är en tuff dag, vi tar de som de kommer" så får någon utomstående kommentera att jag/vi är sena, och ibland säger jag bara förlåt och fortsätter, ibland svarar jag med nån kommentar som påminner personen om att ja,jag /vi har faktiskt en liten person med och ibland har hon en dålig dag, precis som alla andra. Då får tempot saknas ner lite,för hennes skull.


Men tänk på de fina du, du är viktig, din tid är viktig, ibland är fötterna på bordet med en tidning och koppkaffe helt enkelt viktigare än att legot städas upp direkt. 

För när du inte orkar längre, vem ska då vara mamma? 


Och allt känns så mycket bättre och lättare om man är nöjd med sig själv, eller hur;) 

Av Sofie - 27 april 2017 17:30

När man är småbarnsföräldrar. 


Bellas hjärnskakning bekräftades i måndags att de inte var nån hjärnskakning, både lättnad och ilska på de måste jag säga. I själva verket var de en virusinfektion,  som jag troligen fick och fått ta del av, då jag spytt, febrig och minst sagt kass i magen samt väldigt trött och slö. 


Så jag skulle börjat på nya jobbet i tisdags, så blev de inte, sedan tänkte jag i går att de kändes bättre och inte behövt springa på toa på ett tag nu, så jag och chefen boka idag kl 10 skulle jag börja min utbildning. 


Tji fick vi. Mest jag, i natt har jag varit uppe och spytt fyra gånger, sprungit på toa flera gånger idag, slut i kroppen, värk överallt och blir bara sämre när jag äter. Fan alltså.


Iaf, Niklas har utbildning på sitt jobb nu,  bella är himla trött redan och än värre, hon vill sova och de är alldeles för tidigt. Visserligen är jag redo för sängen med, men de går ju inte.


Men ville bara berätta att vi mår snart bättre här:) 

Kram!

Av Sofie - 24 april 2017 07:50


Trots att jag vet att de värsta är förbi så ser jag henne krampar eller att jag inte får liv i henne när jag drömmer. Fast jag vet att hon har inte tagit någon stor skada, men ska ändå vara uppmärksamma de närmsta dagarna så sitter jag upp i sängen vid minsta ljud. 


Min kropp ömmar av hur mycket jag har spänt mig de sista dygnen, ögonen kliar och är röda för att jag knappt sovit. Hon har legat på mig nästan hela natten, gjort mardrömsstart skrik, gråtit till, vänt och vridit sig, bara när hon ligger med sitt lilla huvud på min bröstkorg halvt sittande verkar hon vara till någon sorts ro. 


De ömmar i ryggen efter att ha legat likadamt i nära två timmar, men jag vill inte väcka henne, just nu spelar de ingen roll. Just nu har jag gärna ont för hennes skull. 


N har sovit nästan lika orolig sen besöket på akuten, han gnyr, rycker till, gör oroliga ljud och har vid tre tillfällen ropat hennes namn rakt ut. De skär i mig, hon mår ju bättre nu, bortsett från trötthet, oro, halv matvägran och feber så är hon okej nu, ändå kan vi inte sluta tänka på alla "om" och känna att vi borde vetat.  


Vi vet att de kunde gått så mycket värre, men de är ju bra, de är okej. Nu återhämtar vi oss. 


Idag jobbar jag hemifrån så mycket jag kan och bella fortsätter i lugna spåret. Ibland får man släppa på tömmarna och ta de viktigaste först och bella är viktigast hur mycket jag än tycker om mitt jobb och hur kul de än är på dagis.

Av Sofie - 23 april 2017 21:29


Go kväll på er! 


En ny vlogg är ute, de har inte blivit något vloggare och de har mest varit pågrund av att jag har jobbat och pågrund av att Bella ur sängen i torsdags natt och börja spy på kvällen på fredag kväll.  De blev akuten och lätt hjärnskakning men inget som behövde bli observerat, hon var inte orolig för bellas hälsa. Vi där emot kände oss himla dumma, Niklas blev otroligt nere och kände sig dum då det var han som lagt upp henne efter fallet. 


Men de va inget vi kunde göra något åt eller som vi skulle lägga skuld på oss, som både dom och jag sa, de kommer hända många gånger till som hon ramlar eller liknande, vi kommer oroa och fundera på om vi gjorde rätt,om vi kunde gjort något annorlunda. Oro är en del av föräldraskapet. 


Men, kolla vloggen, har ni varit med om något liknande? 


Dessutom har vi äntligen fått jobb båda två, vi väntar på svar för Niklas del för andra tjänster med,men de ena utesluter inte de andra. 




Av Sofie - 21 april 2017 18:47


Hej på er!

Jag har precis slängt mig i soffan, efter att ha städat upp från en dag full av lek med Ulrika och sonen, sortering/markering av loppisgrejer, besök av bellas gudmor, lämna alla loppisgrejer, lunch och middag och ja herre gud va de har gått undan idag!

De har inte blivit någon vlogg för kag har jobbat på min tjänst, jobbat på mina tomjpbb, vaknat och somnat med huvudvärk och haft jobbiga nätter,för mig inte pågrund av bells, tackat nej till två jobb,fått ett jobb, skickat ena jobbet vidare till en vän som kommer få prova på de nästa vecka och ett som mannen fick och börjar på måndag.

Jag själv börjar det nya jobbet på tisdag och fortsätter givetvis min 20% tjänst som vanligt och har mitt pass på måndag, trivs så jäklars bra!

Så nu väntar vi på att höra från de som Niklas kontaktat och de känns som att de ändå har börjat rulla lite nu:)

Så nu håller jag fullständig ledig, tom oplanerad helg!

Ha en trevlig helg!

Av Sofie - 18 april 2017 09:50


Sitter och tittar ut, daggen på gräset börjar försvinna, vi har snart sol på hela baksidan, då går framsidan i skugga.

Baksidan. Med sandlådan som ska fyllas, ogräs som ska rensas,gräsmattan som ska klippas en gång till, rabatter som ska ordnas och fröer som sk planteras. Men det är inte kul om de är kallt.

Solen värmer kinderna och så länge man är i farten så fryser man inte jätte mycket,men såfort du pausar eller om solen inte skulle nå dig så påminns du om varför du inte ville gå ut från början.

Men detta året har jag lovat mig att inte vara en " Later"- person utan en " lets do it"- person. Så nu klar vi oss,lillan och jag. Sedan känns de bra när vi är trötta för att vi gjort något kul och aktivt.

Dagen har precis börjat ju:)

Ha en bra dag,klä er varmt!

Av Sofie - 16 april 2017 08:37


Med svullen kind, så svullet tandkött att de går över den andra tanden, två tänder som äntligen spruckit genom och väntar på en sista, feber, kli och växvärk så har hon trots allt sovit full natt min duktiga tjej.
Vaknade hungrig och har krängt en macka snart, kommer förmodligen äta en till, hon äter som en häst för tillfället.

Kom ner och tänkte shiit va fint väder idag ska vi ut och leka i trädgården, hämta sand och fixa!
Jag kände redan hur silen brände på kinderna,sen slår jag ett öga på termometern.

WHAT THE FUUUCK!!
3 minus, skojar du med mig!?!

Det är i mitten på april, många har bytt till sommardäck, tack och lov inte vi. Större delen ansvarige har redan slängt vinterjackan och haft vår i två veckor.
Igår snöa det nästan hela dagen, de la sig inte förvisso,men kom igen, varför?!

Men, vem vet. De vänder kanske under förmiddagen och blir riktigt varmt och skönt i eftermiddag :)

Men idag ska de städas och fixas, de är söndag och helt ärligt så behövs de haha!

Jag skulle vilja ha kalax hyllor till Isabellas rum och någon bra förvaring till hallen, några bra skivor till vinden så vi kan börja skicka upp för förvaring och hyllor och så till vinden, men vi kommer till de, sakta men säkert når vi nog de:)

Det är synd att de inte är till oss själva bara, utan att vi bara underlättar för nästa som hyr huset, men vi stannar nog här länge så vi får väl se de som en investering i trivsel;)

Men,en vlogg kommer nog sen, puss!

Av Sofie - 14 april 2017 23:50


Go.. Natt på er?

Troligen är det morgon när du läser detta.
Så God Morgon och hoppas att du har sovit gott!

Jag ligger i sängen, tittar på tv, halv sover och huvudet sprängs av rastlöshet, idéer, tankar, funderingar osv.
De är länge sen, väldigt väldigt länge sedan som mitt huvud hade lite motivations arbete utan hjälp and it feels goood!

Nu ska jag bara göra något av de och dom ni vet så jobbar jag lite på de,men de måste gå i min takt. Och framför allt på mitt vis!
När idéen är mogen, så är jag redo.

Iallafall, idag har vi haft påsk middag hos mina päron och när vi kom hem blev de nattning av dottern, tog närmare 45 minuter så jag missa lets dance, jag är väl inte överdrivet intresserad, men de är få program som jag faktiskt följer.


Ja, för övrigt så va N äntligen och bytte mixer så nu ska jag äntligen (om ca en vecka) få hem en riktigt vass en och du kan inte förstå hur taggad jag är!!

Jag har även antagit 30 dagars utmaningen och gjorde första idag, sedan ska jag göra slut på mitt skinn The, ni minns kanske att jsg började?

Jag tycker att de är ganska äckligt men nu har jag betalt för de så nu får jag ju göra de, visserligen fyra månader sen jag köpte de men ändå. Plus att jag ska försöka hålla igång motivation för att gå ut och iaf promenera minst 30 minuter varannan dag. Tänker att jag tar med bella i vagnen på så får hon också lite luft och då går vi ju till leken och så med. Ska försöka upptäcka byn lite:)

Men ja, egentligen så fördriver jag mest tiden och försöker tömma skallen för att kunna somna;)

Puss!

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards