elftebudordet

Alla inlägg under september 2013

Av Sofie - 30 september 2013 21:35



Hej!


Har haft en bra dag, lång men bra. Ungarna har varit stundvis helt okontrollerabara och sen jätte duktiga och snälla och goa. Fick välrdens finaste komplimanger från några av barnen och min feber och förkyldning verkar vara påväg att ge med sig. Kliar och halsen och sådär bara. Men det brukar ju ta sin lilla tid. 


När jag slutade jobba körde jag ner till city gros soch skulle handla. Jag hade tänkt handla för månaden och jag hade fyra hundra kronor som jag max ville lägga. Jag har en liten tävling med mig själv att handla för så lite som möjligt. Sen får man ju ha så man kan köpa mjölk och såna saker som tar slut. Men det stora hela grova som kan ligga i frysen och sådär lixom. Jag handla för 273 kr och jag har 15 middagar ! Jag är sååå bra!

 

Har blivit antagen på Naturkunskap som är en av två kurser som jag kommer få läsa innan ag söker till skolan mnästa år.. så nu söker jag en bok, den naturkunskapsboken med grodan på.. någon som har den ?

 

 

Nu ska jag slänga migf i sängen och titta på new girl :)

Natti natti!

Av Sofie - 30 september 2013 08:52



God morgon på er alla där ute !


Jag sitter och dricker te och äter flingor. Ska snart börja göra vid mig, hade egentligen velat tvätta håret, men jag kommer inte hinna torka det då. Så det får vänta till ikväll. Men känner att det är dax att tvätta det idag. 


Jag duschar mer eller mindre varje dag, men tvättar håret kanske två gånger i veckan. Dels för att håret inte behöver tvättas oftare och dels för att det torkas inte ut då och det kan hålla sig friskt längre. Om jag har tränat eller blivit svettig eller så. Då tvättar jag givetvis det, Men om det har varit såna dagar som nu då jag bara jobbat, ätit och sovit då har jag ingen någon ansträngd situation ju. Men det va inte mina rutiner på min hårtvättningen ju. 


Jag börjar jobba snart, sen blir det en lång dag, jag är lite extra glad då jag inte har någon tendens till feber och är nästan inte alls snorig. Jag ska bara bli av med kliet och rivet i halsen med, men det går ändå bort nästan helt när jag dricker lite varmt och tar en strepsil med jämna mellanrum..:P


Så, nu ska jag hälla i mig mitt te och sen göra vid mig och ta bilen och köra till jobb. Blir en lång dag med förskolan och frittids idag. Jag hoppas att vi inte ska vara ute så himla mycket idag.. har dessutom dragit fram min gamla vinterjacka osm jag tänkte att jag kunde ha när jag är på jobb, då jag inte känner att det äörså smart att ha en vit jacka på jobb med sådär 150 kladdiga fingrar..:P


Hoppas iaf att ni får en bra dag ! :)

Vi hörs i kväll :)

Puss!


Av Sofie - 29 september 2013 23:30


Jag vill inte ha någon som avgudar mig eller som inte ser mina fel och brister.  Jag vill inte ha någon som kommer hem med rosor var dag eller som kallar mig älskling och andra gulligheter istället för Sofie. Jag vill inte ha någon saga eller prins på en vit häst med blank rustning.


Jag vill bara ha den någon att luta mig på när det är tufft, den som vet att jag kan vara lite hård. Men innerst inne är så liten och inte utnyttjar det mot mig. Den någon som vet att jag känner mig dum när han säger gulliga saker och heldre vill höra att jag har varit as duktig när jag stolt berättar något för honom litet som jag åtstadkommit.


Den någon som kan ta mig i sin famn och jag känner mig sådär liten eller när jag pratar om något som är viktigt för mig så ler han åt mitt agressiva engagemang istället för att känna sig utsatt och försöker tysta ner mig.


När jag kommer hem och ser att han har dammsugat och diskat och för honom var det inget stort men för mig var det hela världen eller när han låter mig komma och lägga mig hos honom när vi ska sova och inte tar det som något negativt när jag ruller över på min sida när jag har somnat.


När vi kan gnabbas och retast med varandra och trots att vi är hårda i mun mot varandra så vet han att jag egentligen vill säga alla de där kärleksfulla orden. När vi är bland folk och han lägger handen där på ryggen som är precis mellan vän och ”min” och ger mig en känsla av att han är stolt över att ha mig med sig.


När jag tittar mig i speglen och tänker ”usch som jag ser ut  idag ”och han går förbi toan och tittar in och säger i förbi farten ”Varför du sminkat dig idag?” och jag vet att han inte vet att jag inte har sminkat mig.


Eller när han sitter och tittar på något program och jag går förbi och han försiktigt utan att släppa blicken från tv:n drar sin hand över min rygg försiktigt som för att visa att han ser mig och i min kropp känns det som ett kärleksrus.


Eller när han har gjort något och är skitig och svettig och barnsligt energifull och kastar armarna om mig och drar mig i en virvel och struntar i att jag säger att han luktar äckligt. Utan han skrattar och kramar mig lite extra för att retas. Inom mig skriker jag av förtjustning men allt han hör är mitt gnäll över ”äckelbeckel-lukten”


Jag har heldre en hel dag runt bilen med en av hans skitiga oljiga halv trasiga tjocketröjor dragen över mig och se honom koncentrerat röra sig runt bilen och be mig hjälpa honom än att sitta på en stol som något jävla visningsobjekt.


När han ”tänkte köpa en bukett rosor och ta me dmig på restaurang, men fastna i garaget och tänkte att vi kunde gå ner på grillen och äta en korv med bröd och sen köra och köpa godis och slappa i soffan tillsammans istället. ”


Jag vill inte ha någon saga, jag vill inte ha det ansträngda. Jag vill inte ha något tillgjort och överdrivet. Jag vill ha en skitig, svettig, rufsig, stark,busig, vettig och manlig man.

Med alla de brister och fel som tillhör och den tafatta och dåliga romantiken som en man kan ha. 



Satt och skrev mest för att jag inte kan sova och det bara blev. Så jag bara låter det va. 

Sov gott !

Av Sofie - 29 september 2013 21:30



Jag funderar bland på hur folk tänker. 


Ibland kan jag sitta och diskutera saker fram och tillbaka med folk, jag kanske funderar på att göra något som jag aldrig gjort eller alltid velat göra, gå in i ett nytt mål eller utmaning eller liknande och som många vet så peppas jag som alldra mest när någon säger att jag inte kan. För det första så avskyr jag när någon annan begränsar mig och mina möjligeter. VARFÖR skulle jag inte klara något som många andra förmodligen gjort många gånger. Det är ju inte så att jag ger mig på något revolutionerande.

 

Man når olika stadier i sitt liv, jag tror stenhårt på att man utvecklas lite för varje ny person man träffar och varje motgång eller framgång man når. Jag tror även att en del människor träffar man faktiskt just för att lära sig något av. Utan att man egenligen vet det. 

 

Det som stör mig är när någon säger med ett irriterande flin "det sa jag ju". När man säger att man klarat något eller inte klarat något eller när man fått lägga om en plan eller idé. Att ändra i en idé eller plan är framgång. Man har kommit på att den ursprungliga idéen behöver utvecklas eller förändras för det blev inte som man tänkt eller något har förändrats eller liknande. Det är inget nedslag, det är UTVECKLING!

 

Sedan de personer som lixom gottar sig i andras nedslag, nu ska jag inte vara den som är den. SKadeglädje är den sanna glädjen. I en del fall. Klart att man är lite bitter om någon man inte gillar gör bättre på ett prov eller liknande än en själv. Men var då inte sämre än att gratulera.

Vad ger det dig egentligen att sura över det och vad spelar det för roll imorgon ?


Dock finns det något som stör mig ännu mer än dessa exempel. Folk som tror att man gör något för deras skull, att man utvecklas för deras skull eller förändrar en tankegång eller liknande för deras skull .. 


Det är så fruktansvärt jävla irriterande när man berättar något och dom säger "ja men det va ju det jag sa att du skulle göra eller borde ändra på eller att det va det som va felet."

Ja ok, man har bollat en tanke eller idé och rätt som det är så är det denna jäkla personen som kom på idéen.

OK om man hållt med osv. 

Men tro inte att jag ändrar mitt universum för din skulle, Nejnej, jag ändrar min värld efter mina behov.

Du kanske förändrar min tanke gång, får mig att tänka om eller liknande. Men tro aldrig att jag gör det för din skull.

 

Jag gör det för min skull, all min framgång kommer alltid att vara MIN framgång. 

Jag gör det inte för din skull, jag gör det för min skull.

 

Av Sofie - 29 september 2013 20:32



Hej på er go ungar!


Åkte ut till föräldrarna igår, då jag va lite halv kass på fredag kväll och vakna mitt i natten med en ryslig frossa och svettningar osv. Hade strax över 40 graders feber då. tryckte i mig alvedon och försökte somna om. Vaknade vid halv sju och ringde till mamma och sa att jag va kass och undrade vart man irngde om man skulle till läkaren på helgen. 


Jag skulle ju ta Lodde då pappa jobbade hela dagen och syster och mamma hade planerat ullared. efter lite te och en alvedon till känd ejag mig lite bättre, ringde till sjukupplyssningen och den trevliga sjuksysterna va ganska säker på att jag hade fått influensan. Jag sucka och fråga om det va lönta tt gå till doktorn men det tyckte hon inte sålänge det inte blev värre. SÅ jag la mig snällt och somna om och efter en stund ringde mamma och sa att hon hade pratat me dmin morbror som i värsta fall skulle lösa det med Lodde, men att jag nog borde åka ut ändå. Hur som helst, för att göra en lång historia kort så körde jag ut till dom på förmiddagen och fortsatt kurrera mig där. 


När mamma och syster kom hem på kvällen blev det värsta julafton för mig!


 

Syrran hade bland annat köpt en super snygg vinterjacka till mig, jag ville äta upp henne så glad jag blev ! 

 

Sedan hade mamma köpt lotion, badskum och fint handtvål, samt en super fin tubhalsduk och lösnaglar. Gillas ! :D




Sedan hade syrran köpt Apfräcka tröjor!


 

Nästa gång jag ville äta upp henne av lycka var när hon tog fram denna!

The big bang theory Boxen!

   


Jag blev så himla glad, det va helt klart värt att vara sjuk och ligga hemma och passa hunden!

Nu har jag städat lite i disken, diskat upp all disk som jag vart för lat för att diska upp innan jag åkte ut till byn samt städat lite i badrummet. Nu blir det snart lite söndags mys och kolla wallander. Imorgon blir det jobb hela långa dagen, får hoppas att febern håller sig borta. 

 

Hoppas att ni har en super duper måndag imorgon, det planerar nämligen jag!! :O)

 

 

Puss!

 

 

Av Sofie - 27 september 2013 11:49


Hejsansvejsan!


Precis som titlen säger,så börjar jag plugga igen i oktober. Det blir fem veckor med naturkunskap "A" och sedan fem-sex veckor med Matte "B". Då kriterierna har förändrats för den universitetsutbildningen som jag siktar på att komma in på i höst nästa år så får jag nu plugga upp/om några betyg. Men jag hade iaf över 90% godkända betyg så jag va berättigad att söka. TOPPEN:D


Ni vet inte det, men jag har haft stor ångets över att bestämma mig för vad jag vill jobba med och allt sånt. Jag har hoppat fram och tillbaka och provat på diverse olika saker. Min chef på skolan som jag jobbar på nu har tjatat i två år att jag ska plugga till lärare av något slag.

Men jag har inte känt mig redo. Nu känner jag att jag är redo och i rätt tid i livet.


Jag är singel, har bara mg själv att sumpa eller höja, bara jag kan påverka detta och ingen annan tar skada av att min ekonomi ser lite si och då ut under en period. Dessutom kommer jag kunna jobba och 3½ ett halv år är super att ha planerad för en som gillar att ha koll på saker och långa planeringar. Jag kommer ju dessutom kunna jobba deltid på skolan som jag redan är på om de behöver mig. Det kommer gå utav bara farten :D


Det som har vägt mest på att jag inte velat göra utbildningen är att jag blir skuldsatt. Med studielån, men min gamla kollega sa det att det har ju typ alla och nu har jag pratat med olika i olika åldrar och det verkar faktiskt som att hur man än gör så ska man ha utbildning av högre grad så får man i nio av tio fall ta lån.. och då gör jag heldre det nu och lever lite sådär nu än om man kommer på det om ytterligare tio år och kanske har hunnit skaffa barn och grejer. DÅ sitter man i en annan situation. SÅ jag har valt att se mitt studielån som en invenstrering i mig själv.


Är så galet peppad och spänd. Träffa nytt folk, få ännu två ämnen att strycka från min idiotiska och rebelsika tonårsdumhet. Framför allt ett stort steg i rätt riktning :D



Tom

Av Sofie - 25 september 2013 07:23



God morgon!


Nu har jag sutit säkert 7-8 gånger sen tre dagar tillbaka med en vid ruta med texten "skapa ett inlägg" ovanför. 

Jag har haft så mycket att säga, men samtidigt har det inte kommit ut. Jag har så mycket att berätta, fundera över, fråga och diskutera. Men då detta är en envägskommunikation för min del och jag vet inte vad svaret på alla funderingar ocg diskutioner är. Så har det lixom inte blvit något vettigt av det.


Jag har skrivit någon dålig övertext, börjat med ett vanligt " idag har.." sen har jag bara sutit och stirrat på rutan och på tangentbordet. Sen stängt sidan och gjort något annat och tänkt att det kommer sen. Nästa gång jag sätter mig för att skriva istället. Men det har inte gjort det och nu är jag bara frustrerad. Jag har lixom inte någon plikt att skriva var dag. 


Men nu ska jag snart gå till jobb, sen blir det hem och fixa lite sen hämta upp En vän och hennes lille son, sedan blir det shopping och när det är gjort blir det raka vägen hem för att möta upp syster somska lkippa sig och jag har lovat köra henne dit och hem. Hon har dessutom bestämt att vi ska äta middag ihop på grillen.

Mysigt OCH GOTT som fasiken ! :D


Sen får det nog bli hem och bara slappa, har varit jätte flrkyld ifredags till i måndags typ. Jobbade igår, men hade feber fram åt eftermiddagen. Så nu kör jag samma pass idag med, det går över. Alvedon is the shit ! ;D


Jobbar bara idag och Imorgon med, sen blir det möte på AF och A-kassan på fredag, sedan håller jag helg. Blir en lugn helg, sån där som jag inte gör nånting och precis vad som faller mig in. På lördag blir det nog en dag i Byn iaf, då huset är tomt och Lodde är hemma så rymmer jag ut där och bara e. 



Men, Hoppas att ni får en bra dag ! 

Puss!


 

Av Sofie - 20 september 2013 08:12


God morgon på er !


Jag ligger hemma och har sjukstuga. Feber, frossa och förkyld. Har pumpat mig med alvedon, nässpray och har citronte med honung i. Jag intalar mig även att Echinagard kommer fixa detta på nolltid, jag vägrar vara sjuk längre än till mån dag morgon. Då tänker jag fan i mig vara fit for fight igen !


Jag vill där emot rekommendera en jätte bra serie, en rinktig tonårs tjejs serie. Det va när jag kolla på Kissies blogg som jag såg att hon hade rekommenderat den. Så jag tänkte att ja varför inte, nu när jag ändå ligger här och är uttråkad. Men den är faktiskt bra ! 



Jag kan där emot erkänna att det är skönt att bara få ligga hela dgaen och inte känna press på att måste göra något. Alltså, så jag kan slappna av och bli frisk. Nu har jag hållt på med feber fram och tillbaka i snart två veckor. SÅ nu måste jag ta dessa tre dagarna och bli bra. 




Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards