elftebudordet

Alla inlägg under december 2016

Av Sofie - 30 december 2016 08:39


Go morron!

Jag gick och la mig relativt tidigt igår som ni vet, läste till halv elva ungefär sen gick ögonen i kors. Så jag släkte och la mig till rätta. Vad händer då!?

Då börjar givetvis B gnälla. Såna små gnäll och sen tyst och sen likadant igen. 22.50 fick jag gå in till henne, gav napp och starta hennes nalle puh som spelar vagvisor. Den lugnar bra, hon känner igen de direkt och lugnar sig oftast direkt hon hör melodin. Hon har hört dem sedan födsel, då den låg i hennes säng redan när hon kom från BB och gav henne lugn direkt. Ansiktet lyser lite med, så de blir en sorts nattlampa, hon startar den själv med om hon vaknar på natten, näst in till i sömnen.

Men hon fortsatt gnälla och gråta till hela tiden så jag kunde inte somna. Kl 00.20 hade jag legat och vänt och vridit på mig och var gång som jag nästan slumra till så tjöt hon till.. Jag vaknar direkt och de känns ibland som min kropp ligger kvar men i ren impuls reser en del av min själ sig eller nått. Mkt obehaglig känsla.

Så jag gick in för då börja hon ropa på mig. N satt och spela och kom in samtidigt. Bella kan säga både mamma och pappa,men hon kallar oftast på mamma oavsett vem hon försöker ropa på. Frustrerande som fanken!

Men, N hämtade välling och jag bytte blöja och så på loppan. Hon hitta sin gamla kudde som hon hade hittat när vi greja på hennes rum. Den skulle hon ha i sängen istället för den som låg i sängen.

Sen gick jag ner och titta tv. Jag kunde inte somna, gjorde två mackor och kände att jag började komma ner i varv, förr åt jag alltid en macka innan jag la mig, de va som om jag inte kunde somna annars.

03.00 kom N ner och hämta mig, gick upp och deckade ganska direkt. De är ju tur att vi har bella, hon håller oss till rutiner något sådär iaf;)

Inga sovmorgnar inte!

Men varför är de så att såfort jag slappnar av, lägger mig, sätter mig och tar något att äta eller dricka när hon sover eller någonting som går ut på att de är lugn, nedvarvning för mig. Då vaknar hon, går igång som en duracelkanin och är sådär Isabellaig!? ;)

Men nu får vi väl äta frukost och börja dagen:) ha en bra dag!

Av Sofie - 29 december 2016 22:37


Alltså, jag har tänkt skriva så många gånger idag, men jag har inte orkat. Jag satt och tänkte att jag bara skulle vlogga istället när jag låg i soffan och glodde på Youtube och hade lagt dottern och mannen gått för att spela lite.

Men nä,jag orkade inte, jag visste inte vad jag skulle varken skriva eller prata om. Idag har jag varit slö. Bella la sig sim vanligt men vaknade 07.15 som en solstråle. Jag och N var allmänt surig för bella vaknar som en virvelvind, vi hade varit dumma nog ( som vanligt) och varit uppe aaalldeldes för länge och vi vet att det är vårt eget fel,men ja..

Så när bella börja bli otålig och hungrig så gick vi snällt upp och åt frukost, mitt i frukosten dök mina föräldrar upp och ville ha kaffe och te, så himla mysigt, jag saknar så mkt de här med att folk bara dyker upp och umgås en stund.

För mig känns de underbart när de händer på sommaren, då slipper jag visa upp kaoset, även om jag städar och plockar undan, så känns de alltid stökigt för mig. Men jag tror att de blir bättre när vi har köpt grejer så vi kan slänga upp lite saker på vinden och sådär:)

När dom hade gått så körden jag in till stan, till tippen, hämta post i lägenheten, plocka på mig de sista i lägenheten, kolla de lilla vi hade på vinden, körde och handla och sen hem. Väl hemma hade dottern sovit tyst och skönt hela den tiden, knappt 1.5 timme, hon sover alltid 2 -3 timmar men med bara fem timmars sömn, trött och i behov av att vila, plugga och fixa då skulle hon såklart inte göra de. Även om N tar henne så vill hon gärna ha bådas uppmärksamhet och sådär.

Så vi har bara varit hemma, bella har badat, lekt med lera och knallat runt och lekt med sona grejer. Sen middag, bolibompa och sen vid halv åtta decka hon som en klocka.

Nu har jag lagt mig för att läsa, jag fick min julklapp av N idag, den hade lång leveranstid, så den var lite sen. Men shit så värt de!!!

Ser ni!?!!

Av Sofie - 28 december 2016 09:20


Go morgon!

Inatt har jag fått sova nästan helt ostörd 2-9 jag vaknade av bella vid sex, trodde att hon var vaken då hon satt upp och leta efter sin snutte. Så jag gick ner för att göra välling, men när jag kom upp så låg hon ner och sov djupt. Jag vet att hon pratar i sömnen och ibland kan hon stå upp i sängen och sova.

Men de slog inte mig, så jag satt flaskan och gick och la mig igen och tänkte att hon kommer ropa snart men de kom aldrig nått rop. När hon ropa var de ljust och frostat på gräset. Nu myser vi i sängen och ska snart gå ner och äta frukost:)

Men till de jag tänkte skriva om, jag drömde precis när bella väckte mig. Jag var i skolan, jag är ganska säker på att jag var både elev och lärare, hur snurrigt och virrigt de än låter haha!

Men jag tror att de har lite att göra med den processen jag är i nu. Just nu pluggar jag matte, de går inte så bra, men jag gör de och för att kunna komma in på den högskoleutbildningar som jag vill komma in på så måste jag ha godkänd matte b.
Sedan ska jag göra högskoleprovet den 1 april och söka in till högskolan i januari. Sen är tanken att jobba så mycket jag kan under året fram till höst och börja plugga då.. Jag vill så jätte gärna detta, så jag måste lägga på ett kol med matten för att klarade och bli klar i tid.

Jag tycker attdet är jätte svårt, men de är ju ett del mål i mitt mål,som ska nås inom fem år. Hoppas jag iaf. De tänker jag kämpa för.

Men nu måste vi gå mer och äta, jag är så himla hungrig:)

Hej då!

Av Sofie - 27 december 2016 20:19


Blev väldigt effektiv kväll medan loppan kolla bolibompa och lite barnprogram.

Tog bort julgrejer, torka av,hängde upp tavlor, ställde rätt lite grejer och sådär. Nu ska jag bara fixa på bellas rum så jag kan ta upp några av hennes saker och ta bort sånt som hon är för stor för.

Jag ska så småning om fixa typ kallax hyllor eller liknande och ordna så de blir lite mer ritbord och förvaring med mera.
Men de dom blev gjort blev fint :)

Bokhyllan ska bli lite ompysslad och ombonad med och som ni ser är halva bellas rum här nere! Haha!

Men nu har hon lagt sig, vi ska se film och mysa!

Puss!

Av Sofie - 27 december 2016 10:47



Var de inatt, haha!

Som jag har förstått de så har ingen person kommit till skada så de är skönt!

Bella la sig vid halv åtta, vakna vid fem och somna om strax över efter nässug och nyblöja, sov till 10.15 Sålänge brukar hon inte sova!
Hon har börjat strunta i välling helt nu. Hon dricker bara lite om hon vaknar på natten men inte för att somna, eller två sista nätterna iaf.

Hon åt visserligen en hel burk lasagne vid sex tiden så de kan ju vara därför.

Men iaf, nu ska jag ta trollunge och gå ner, äta brunch och sen måste jag hitta plats för alla julklappar på bellas rum. Just nu tar de upp ena delen av vårt storarum och större delen av nederdelen av trappan.

Kl 15 ska vi va hos doktorn för laktos-mjölkallergi. Vet inte va dom kommer säga, men sen vi byte ut välling till mjölkfrivälling så har hon inte fått " krampgråt"- anfall på natten och fiser inte alls lika mycket. Så känslig misstänker iaf jag att hon är. Precis som jag. Men vi får se vad doktorn säger:)

Nu måste jag äta lite!
Puss!

Av Sofie - 26 december 2016 20:54



Jag är ju intresserad av de övernaturliga, inte som i tonårens då va jag nästan farligt intresserad, nu har jag fått respekt för de, jag kan mer och är mer medveten om allt runt om. Med det sagt så är jag absolut inte fullärd eller orädd. Nästan värt om faktiskt.

Iaf, jag hade velat prova att besöka något hemsökt slott eller liknande, inte tvunget övernatta, utan besöka för att dels veta historien och dels för upplevelsen. Men är kluven just för konsekvenserna som kan uppstå samt att de är i kanske 7-8 fall av 10 bara inbillning eller naturliga anledningar. Men om man är som jag då, mörkrädd, återigen inte som förr då jag har helt enkelt fått utmana mig och härdat mej för just mörker och även haft mitt rum i mina föräldrars källare i det en period i tidig 20-års ålder.

Och bott ensam i några år i en lägenhet där jag kunde höra fötter dras i storarummet, badrumslampan tändes i land rätt som de var och hör vill jag tillägga att knappen var påmutsidan v badrummet.. vilket betydde att om jag stod i badrummet och duscha och hade dörren tillstängd så blev de bäcksvart i badrummet och jag stod naken, skräckslagna och jätte mörkrädd och så vitt jag visste ensam i lägenheten.

De kunde låta som nån jäkla tebjudning i kök och storarummet och ibland kunde de jag nästan se en man stå i dörren från storarummet intill mitt sovrum och titta. Gick aldrig in, bara luta sig mot karmen och som jag upplevde de log när jag såg honom.

Men, visst har jag också mycket hjärnspöken och man skrämmer upp sig i sin ensamhet och lite mörkrädd la på de osv. Men ja, vad jag hört vet jag ju?

Men jag är lite sugen på någon spökvandring eller liknande, men samtidigt vet jag att de är nog dumt att jag gör de.

Vi får se, de hade varit kul bara för sakens skull, men samtidigt inte. Åh ni hör, jag är sjukt velig;)

Av Sofie - 26 december 2016 09:38

Hej på er!

Dålig uppdatering i några dar. Bella väntar fler tänder och har sovit himla dåligt och snorat samt hostat mkt.

Jag har varit hängig och opepp, på julafton vakna jag och trodde att jag hade fått maginfluensa. Men de va ibsen som bråka till max, mådde ganska dåligt hela dagen, men vi hade julen och de va inte super många, så de gick bra ändå och var super mysigt. Bella fick massa fint och även om jag hade velat äta mycket mer än en liten macka med smör så fick de bli så:)

Igår var vi bara hemma och mös, bara vi tre.
När kvällen närmade bella sov middag starta jag första avsnittet av skam, för att se vad alla titta på, fyra avsnitt senare kom man och dotter ner, då joina han mig och hon busa lite, pizza och sedan nattning och kl halv ett sluta sista avsnittet på säsong två. Till och med så mannen bad mig pausa när han skulle hämta dricka eller nått?

Då gick jag och la mig och han spela, sen har jag sovit hela natten till 07.30 ungefär när dottern vakna.

Mu har hon ätit frukost, jag har startat diskmaskin och tvättmaskin och vi har tittat på lejonkungen på Disney kanalen och jag startade precis trassel som verkar vara väldigt uppskattad:)

När den är slut ska vi väl väcka pappa om han inte vaknar medan vi ser på filmen, vid 13.30 kör vi mot Svalöv till min goa farmor på lite fika. Ikväll är de bara vi igen,jag ääääälskar denna veckan!:)
Bells är dessutom jätte kramig och kelig:)

Jag ska väl äta något med.. Jag har inte riktigt fått tillbaka aptiten ordentligt sen julafton.

Men, blir kanske att börja med mitt skinny tea redan nu när jag ändå verkar ha kommit in i en period.

-1.2 kg sedan fredags.

Av Sofie - 21 december 2016 16:07


Eller mjöljproteinallergi som de också heter.

Isabella har haft "ballongmage" mer eller mindre sen hon föddes, vi har inye reflekterat över de..Hon är ett barn. Vikt och storlek är inte jätte väsentligt.

Men sist hon vägdes hade hon på två månader bara gått upp 250 g ungefär.
Hon är inte för smal men hon hade åter igen sjunkit i sin kurva. Vi är inte jätte brydde över kurvan,men tillsammans med hosta utan anledning, ständigt lös i magen, mkt oroliga nätter så börja vi hålla kolla på mönster.

Här om kvällen hade vi ytterligare en natt med gnäll, mardröms-skrik, bökande och orolig. Detta håller på i 2-3 timmar sen sober hon lungt och gott och vaknar fem. Detta med att vakna vid fem är en ny grej.
- Inte uppskattad grej.

Så igår börja vi läsa på och då slog de oss när vi ramla över en tråd om mjöljproteinallergi. De dom beskrev om sina barn och upplevelser var precis som bella.
Vi sökte vidare och in på 1177 för att få mer " korrekt" information.

Vi bestämde att hon skulle få mjölkfri välling, då de är den som verkar vara problemet, vi är båda laktosintoleranta så vi blir inte förvånade.

Imorse ringde jag till 1177 som absolut höll med oss om våra misstankar och mönstret.

Så de blev samtal till vårdcentralen och boka tid för rådgivning, kontroll osv. Sedan bvc som ändå skulle boka 18 månaders kontroll så vi gjorde de med lagom avstånd så vi gjorde en uppföljning med att prova så gott som mjölkfrikost i några veckor.

Bella har varit väldigt orolig när hon har lagt sig sista tiden,även om hon självmant går och lägger sig vid halv åtta,men av någon anledning börjar hon efter 1.5 timme att gnälla. Mardröms-skrik och sådär.

När hon kom hem från dagis så var hon himla trött då hon blivit väckt av ett annat barn. Så vi gjorde välling, som hade en mkt mjukare känsla och slätare. Jag trodde att hon skulle vägra vällingen och spotta och bläa. Men hon smutta fick stora ögon och börja dricka med god aptit och lugn i ansiktet. Vi fick gå utan oroliga gnäll.

Nu har hon snart sovit två timmar och hon har inye sagt ett ljud. Hon får till 16.30 för hon ska få vara uppe till runt 20 ikväll. Så hon sover lite längre nu,när de inte är dagis och vi hinner pyssla lite :)

Nu hoppas vi att hon sover lite skönare i natt:) de borde ju inte ge effekt redan,men jag tror fanken att de gör de!

Vi får helt enkelt se,de blir duschen och ansiktsmask kanske hårinpackning med;)

Puss!

PS. Har ni tips på de här med komjölksallergi osv så kommentera gärna!:)

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards