elftebudordet

Alla inlägg under februari 2014

Av Sofie - 17 februari 2014 21:49

Nu är jag igång igen!!

Reklam, alltså de som gör reklam, ni!
Ni måste börja ta reda på vad orden ni använder faktiskt betyder, folk måste sluta använda ord på " slang"..

Budget betyder inte en billigare version av något lite dyrare, det har inget som helst med det att göra!! Har inget med billighet att göra!!

Budget betyder en vis summa för något. Som tillexempel " dessa två tusen kronorna har jag till min shoppingrunda eller dessa pengarna är min budget för min resa, jag har fyratusen kvar av min lön, så jag lägger tvåtusen i matkassan.det får bli min budget för månadens mat. Mer kan jag inte lägga på mat denna månaden.

Inte åh jag vill ha den dyra tröjan för 1500 kr, men jag hittade en budget version för 500 kr. Nej, det gjorde du inte, du hittade bara en som var billigare som liknade den dyra. INGET ANNAT!!!

Lär er svenska språket, sluta förstöra svenska språket, sluta hitta på betydelser för ord. Ni förvirrar!!

Från wikipedia

En budget är mest allmänt en prognos över framtida planerade ekonomiska händelser.

Inom redovisningen och ekonomistyrningen är budget en prognos för framtida:

Resultat, där man planerar för intäkter och kostnader.
Likviditet, där inbetalningar och utbetalningar planeras.
Balansräkning, där man planerar för tillgångar, eget kapital och skulder.
Ofta är det bara resultat- och finansräkningens konton som prognostiseras; därav är förändringen i balanserna given, men de individuella kontona är inte uppskattade och budgeten är bara en grov bild över förändringen av nettotillgångar och nettoskulder.

Av Sofie - 17 februari 2014 19:29

Mpndagensnart nått sitt slut ichoch jsjag har spenderat fyra dagar med oro över jobb,pengar, träkningar, försökte hitta lösningar osv.

Imorse ringde dom från dagiset som jag har jobbat på i nästan två månader.

Dom förlänger minanställning till den siste April! Happy me!!!
Dessutom trodde dom att det skulle bli förlängning efter det. Jag blev så himla glad, jag trivs så fruktansvärt bra och personalen gör inte skillnad på pedagoger och barnskötare, man känner att dom uppskattar det man gör och har så himla kul!

Jag trodde aldrig att jag skulle trivas med att jobba med så små barn. Byta blöjor, mat på golvet, mat på kläder...mat överallt..
Snoriga näsor, gråtande och skrikande barn. Men också bus, skoj, lekar, skoj, mysa och Goa härliga barn skratt, utveckling och framsteg och en massa härliga skratt.

Jag trivs som fisken i vattnet och tänkte att ni kanske ville höra mina glada nyheter!:)

Men nu, har jag en veckas ledighet och massa mys med älsklingen bara!:)

Av Sofie - 15 februari 2014 09:10

God morgon på er!

Jag hoppas att ni har sovit gott eller kanske sover gott..för min del vaknade jag klarvaken för 25 minuter sedan. Får erkänna att i vanligafall hade det inte stört migvärst.madugg Om det var vardag tillexempel. Men nu är det lördag, jag vill sova länge ju!!

Men iaf, i min lilla morgondrömma så låg jag och glodde på fb och då kom en av alla dom där " nu ska man höja ersättning för utländska som lär sig svenska medan våra äldre inte kan få ett kokt ägg till frukosten." Osv. Ni känner säkert till vilken jag menar.

Nu ska jag påpeka att jag har många åsikter om hela " ta in så många utländska som möjligt i vårt lilla land"-grejen. För att en del politiker är för dumma( eller för fega för att säga stop. Vilket vet jag inte. Men jag hoppas för dumma) för att fatta att dels måste det finnas rum, pengar, jobb och hjälp samt vård till våra egna. Det låter kanske hemskt för en del. Men jag tycker utan att tveka att vi måste först se efter våra egna. Jag förstår att man måste hjälpa utsatta och att dom kommer från en hemsk miljö och har upplevt hemska saker. Jag säger inte att man inte ska hjälpa, men vi måste börja med att rå om våra egna. Det finns snart mindre svenskar ( nu menar jag med bara svenska rötter, tre-fyra led bak) än utlänska i SVERIGE.
Fattar ni, vi gör oss själva till minoriteter!!

Det ändras i traditioner,barnen har sen många år inte fått sjunga vår nationalsång på avslutningar vilket man alltid alltid gjort innan, en del skolor går inte till kyrkan vid avslut eller på julafton längre och vad som är värst är att nu går det så långt att godis väljs bort i sortimentet för att det kan framstå som kränkande, pepparkaksgubbar får inte finnas i lucialedet, figurer i julaftonsklippen på SVT( vet inte va den heter) blir bort tagna, i skolan kan man inte läsa väldigt omtyckta böcker för barnen så som tzatziki ( för där finns ett kapitel som heter negerjävel) eller Sune böckerna utan att innan, under och efter påpeka att det är ord som man inte får säga, det är elaka ord, det är dumt bla bla bla. Detta är inte tvunget pågrund av att någon utländsk reagerat, utan för att undvika konflikter, folk runt om är rädda för att det ska bli en reaktion.

Föra året va det prat om att haribo hade tagit bort lakritsansiktena i sitt sortiment.( vet inte om de gjorde det dock)
Varför skulle dom göra det??
Jo för att det kunde uppfattas som stötande och rasistiskt mot folkgrupp. Jag antar att dom syftar på negrar, men i mina ögon och öron är det skrattretande. Tror folk på fullaste allvar att dom går där i butiken och ska välja godis för lördagskvällen och ser haribos lakritspåsen med glada ansikten på och tänker " oj, det här känns inte bra, dom liknar mig".. ÄR NI DUMMA I HUVUDET, det hade kunnat vara ett skämt mellan två tonåringar!!

Man kan inte längre ha åsikter om individer om denna är utländsk eller har utländskt påbrå. Då är man rasist. Men när en bunte utlänska säger, gör, tycker eller tänker något om en svensk och svensken säger att de är rasister så tittar de på en och svarar " jag kan fan inte va rasist jag är blatte ju!!" Två fel i den meningen.

ETT. När du säger blatte och är utländsk då är det okej?(helt sjukt)

TVÅ. Rasist har ingen begränsning till om man kommer från en vis del av världen eller ett vis land. Det är oavsett. En dansk kan vara rasist mot en svensk och tvärt om en fransk kan va rasistisk mot en spanjor. Det är därför det heter rasist.

Ras- herrkomst, traditioner, generationers sätt att bygga upp landet, folket. Sättet detta folket lever på, beter sig mot varandra, allt som kan kopplas till de folket i det landet. Varje land har sina rötter, traditioner, tro, sin sorts av etik och moral, vett och etikett osv. Så mäts ett folkslag, en ras. Därför heter det rasism, för man har problem med den rasen.

Svenskar är inte ett undantag från smutskastning och orättvisor. I vårt eget land är det ta mig tusan oss själva som vi skase efter först anser jag, sen inskönga ut folk osv, förr eller senare hamnar ju de utländska på våra sjukhus eller inom omsorg på någotvis, dom vill säkert ha det lika bra som våra svenska äldre...

Vi bäddar för ett helvete. Vi bäddar för ett icke svensk Sverige..och varför ska det finnas länder då, om alla är ett. Ta bort gränser och namn på folks herrkomst..jag kan ju vara Sofie från tellus. Eller??

Jäkla glött ..

Ha en super bra dag och mys till det ordentligt denna regniga lördag!:)



Av Sofie - 14 februari 2014 17:17



Jag satt idag på ett av mina jobb och tänkte. Jag hade vid detta laget insett att tre av pojkarna i klassen inte ens va lönt att starta en diskussion med. Dom kommer inte bry sig och de kommer inte göra något heller. I sådana situationer vet jag att det är mitt jobb att få dom till att göra något vettigt. Men jag har fått lära mig av en av mina tidigare lärare som nu är min kollega att man måste välja sina fighter. I sådana situationer väljer jag att inte ta striden och istället lägga energi på dem som faktiskt vill göra något. 


När en elev inte gör någonting och bara sitter och är allmänt tradiga att ha och göra med då ger jag mig. Jag vägrar förstöra min dag  eller resten av klassens för några ungdomar som bara har någon sorts Jag - är- störst-bäst -och-vackrast-tävling. Det ligger inte i mitt intresse och det tjänar varken jag eller eleverna på. Det eleverna inte förstår är att vikarier ser och förstår precis lika bra som deras ordinarie lärare. Skillnaden är att som vikarie väljer man striderna på ett helt annat vis och baseratt på så många faktorer, iaf jag. Om jag är i en ny klass vill jag inte börja bråka med eleverna,då vill jag att dom ska få en bra och nyttig syn på mig, så när jag kommer nästa gång har vi redan en relation, som byggs upp ännu mer. De lär sig mig och jag lär mig dom. Det är så himla viktigt och en del barn/ungdomar kräver mer tid än andra och en del behöver eller vill inte ha en bra och nära relation til sina lärare. Jag känns igen på samtliga skolor som jag jobbar på, just för att jag rör mig mycket mellan klasserna, är ute på rasterna och jag lyssnar på eleverna. Jag vet vad du tänker, det har man inte tid till som lärare, och nej att vara ute på rasterna när man inte är rastvakt det förstår jag att man inte har tid med när man är lärare på heltid. Men jag som vikarie måste göra det. 


Jag pratade senast idag med min gamla lärare, vi hade en nära relation och har sedan första dagen gått extremt bra överens. Han la tid på mig och han lyssnade, han såg mina behov och var jag behövde hjälp och när jag inte ville bli störd.Han var lyhörd och han tog sig tid att lära känna mig. Nu var jag en av 9 elever som han hade. Hade lärare haft en mindre grupp, eller om de eleverna som kanske behöver lite extra vägledning och hjälp kunde ha möjligheten som jag hade. Att när det blev för mycket eller man ville ha lite extra hjälp, själv gå till en klass där det fanns färre elever, så man kan välja själv var och hur man vill sitta.. då hade skolvärlden varit bättre och mer positiv för eleverna. Då har de som går i "ordinarie klass" en annan möjlighet, de kan sitta och ha den arbetsmiljö som krävs för att kunna och orka studera och koncentrera sig en hel dag. Jag ska säga er att med den atmosfären som finns i klassrummen idag så är jag slut efter tre timmar, hur eleverna orkar finnas i detta vässnet och dessutom får en del något gjort de är för mig helt oförståeligt. Det måste vara någon sorts framarbetad handikapp. Det de läser kan omöjligen sätta sig.


Jag menar bara att elever tror att vikarier inte bryr sig eller inte fattar. Vikarier fattar, de har i en del fall massor av erfarenhet av situationen som de sitter i och de bryr sig men de väljer sina figther. Det låter hemskt, men i en del fall så är det faktiskt inte värt att börja en lång diskussion med en elev, då eleven troligen inte gör det av dumhet, utan av ren trots och omogenhet samt med ett mål att driva vikarien(och i en del fall läraren) till vansinne. Utan någon egentlig anlendig, kicken av reaktionen från personen kanske, inte vet jag. 


Det är sorgligt iaf. 


Som jag brukar säga, jag älskar att jobba med barn och en del utbildade lärare säger att vikarier inte förstår hur det är att vara lärare på heltid. Men testa gå in i ett klassrum, inte veta ett namn, inte veta vad du ska göra, du har bara precis de få raderna som någon förhoppningsvis lämnat till dig för att vägleda dig. Annars får du helt enkelt hoppas på att det finns iaf en vänligsjälv i klassen eller när de säger att det är så mycket jobb runt om. 


Ja, alltså man är inte dum i huvudet bara för att man inte jobbar med det på heltid. Jag vet hela grejen med att lärare är underskattade, lärare får ta en himla massa skit, lärare jobbar så långt över sin betalda tid osv. Ja, jo jag vet det. Jag lider med lärarna, och jag längtar efter att få jobba med just det yrket och hoppas att det förbättrats tills jag är färdigutbildad. Men det hjälper inte att berätta för alla hur jäkla illa det är att vara lärare, byta yrke då. Ja, en del perioder jobbar man röven av sig och man står och stampar utanför en dörr med paniken växande för du har inte rätt nyckel, barnen skriker runt dig och du måste rusa iväg och hitta ny nyckel, kanske hitta en annan lokal. 


Jag har lärt mig att det finns inget att stressa upp sig för, jag kommer ihåg mina vikarier de kom alltid försent inspringande i korridoren och det va så lätta byten. Ja. jag har stressat upp mig, men med mer erfarenhet har jag insett att det hjälper inte, håll dig lugn, skoja till det, ta hjälp av eleverna så dom får känna sig involverade osv. 


Att börja jobba som vikarie i skolan är utan tvekan det bästa jag har gjort. 

Men vikarier är inte dumma, de ser, hör, fattar och lägger märke till alla miner, ögonbrynslyft, harklingar och fnitter. Precis som ordinarie personal. 


Och för att underlätta lärares jobb, så måste det börja hemma. För hur goa och härliga kidzen kan vara så är dom jävligt ouppfostrade i många fall. tanken "jag hade aldrig vågat göra så framför min lärare när jag gick i grundskolan" har gått igenom mitt huvud flera miljoner gånger.


Lärare ska inte uppfostra andras barn, de ska fostra. Uppfostran börjar i hemmet. Ingen annanstans och det är en del av att skaffa barn. Att uppfostra dem med vett och etikett, etik och moral, samvete, respekt för äldre/yngre och framför allt för varandra.. Det finns så mycket som fattas i barnens uppfostran nu, även om alla barn har sin charm. 


Så det är med en bittersweet känsla som man tar sig an ett vikarie jobb. men man går alltid ut med en härlig go känsla i kroppen, iaf i nio av tio fall. ;)


Trevlig helg !!



;)

Av Sofie - 3 februari 2014 14:32


Hello!

Jag blir så himla frustrerad, ledsen och arg.

Jag jobbar var dag näst in till. Det går aldrigen hel vecka då jag inte jobbar minst ett pass. Jag älskar det jag gör och jag kommer studera på universitetet i höst. Jag läser därför matte 2b.

Jag pratade med arbetsförmedlingen om detta eller min handläggare. Hon uppmuntrade och peppade mig samt tyckte att jag va himla duktig som höll igång mig själv så bra.

Denna dagen började så himla bra, en bra dag på ännu en ny skola, med nya äldre elever. Jag uppskattar verkligen alla åldrar, var och en på sitt vis. Sen kom jag ut och solen slog mig i ansiktet, fantastiskt!!

Sen kom posten. Min a- kassa är avslagen pågrund av att dom anser att mina studier är för omfattande. Jag har skickat att jag läser på 50% vilket är ok enligt deras hemsida. Jag sitter ju inte hemma på röven och väntar på att pengarna ska komma till mig.
Tvärt om, jag gör allt jag kan för att få in pengar och slippa ta av mina dagar på A-kassan.

Men på något vis har dom fått det till 75% och det är alltid likadant. Jag orkar ta mig fan inte hålla på såhär!

Av Sofie - 2 februari 2014 21:18



jag satt och tänkte lite efter att ha läst ett inlägg som en av alla bloggarna som jag läser hade skrivit. Om trygghet och att våga göra vad man känner för, vad man vill och det som känns rätt. 


Det är så många gånger osm jag inte gjort något för att jag har blivit osäker när min familj(föräldrar) inte tyckt att det är en bra idé. Vist, jag har varit yngre då och jag påverkades och påverkas mycket av vad mina flräldrar tycker och tänker. Men jag blir bättre och bättre på att göra vad jag vill göra. Det är ju inte så att dom hålle r mig tillbaka, dom är bara rädda om mig. 


Men om man då hamnar i en situation där föräldrarna verkligen inte tycker att man gör rätt val. Ska man då ändå göra sitt eget val. Det kanske inte är det valet som är mest rätt, men om det ändå står klart i ditt hjärta, mage och huvud att detta måste du göra. Det är inte ett val som du egentligen vill behöva ta, du hade velat vänta eller låta bli helt. Men ett val måste göras eller liknande. behöver inte vara något stort ju. 


Jag går i nio av tio fall min egen väg. Men om jag vet att mina föräldrar tycker att jag gjorde fel. Då har jag alltid gått med ena delen av hjärtat lite värkande. Jag vill verkligen att mina föräldrar ska stöta allt det jag gör, dom stötar på sitt vis, dom finns alltid där om det går fel eller om jag behöver back up. Jag ska säga er att jag är jävligt bortskämt med kärlek och jag vet att dom inte tycker mindre om mig för mina val som de inte tyckt var det bästa valet. Men ibland måste jag faktiskt gå den vägen som passar en själv och ingen annan. Oftast behöver de bara lite tid på sig sen lixom växer de in i mitt val. Dom brukar tycka att jag gjorde rätt för mig till slut. Men dom vill ju bara mitt bästa, dom vill bara att jag ska må bra och ha det bra. 

Det får bara inte hålla en tillbaka. =)














Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards