elftebudordet

Alla inlägg under september 2018

Av Sofie - 21 september 2018 08:37


Fredagen den 21 september.


Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare och kanske hinner det till och med att snöa lite. Nu börjar hon bi otålig och frågar ofta om lillebrors ankomst, om hon får klappa honom och om hon får ta på honom de små kläderna osv. 


De gör ont här och där, förvärkar, sammandragningar, en lågt liggande bebis som trycker på ett redan mycket ömt blygben och andra åkommor. Men jag ska inte klaga, jag kunde ha mått värre. 


Nu känns det äntligen okej att börja boa, att känna att vi kanske når målet, att vi fira jul som 2 barnsföräldrar. Till en fantastiskt, klok och rolig 3.5 årig tjej och några veckors gammal liten grabb. 


Men nu fortsätter v att vila kroppen, tar små steg, fortsätter att lära mig att acceptera hjälp från inte bara mamma och pappa utan framförallt Niklas, att inse mer och mer att det är okej att be min make om hjälp. 


Detta året har hit intill gjort så stor inverkan på mig, men också på oss som ett par och vi om familj. Jag tror att 2018 är på god väg att bli mitt favorit år i så många aspekter. 



Ha en fantastiak dag och helg!<3

Glöm inte att kolla in min vlogg!

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er! 


Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 veckor. Plus förvärkar och ont som tog oss till bb i torsdags.


Men nu är de söndag och jag fortsätter att plocka här hemma. Imorgon går N på nattvecka och på tisdag har jag glukosbelastning. Jag fasar redan för de, pi!!


Sen på eftermiddagen ska jag träffa läkaren med, men allt detta berättar jag om i vloggen som jag redigerar. Problemet är att jag kan inte sitta så länge i taget för att jag får så mkt sammandragningar. Men jag ska försöka bli klar med det idag.  


Ni får ha en fin söndag! 

Av Sofie - 9 september 2018 05:46


Klockan är i denna minut 5.47 Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville måla med pensel och på kvällen när jag redigera klart en väldigt försenad vlogg. Som kommer upp under dagen. 


Nu ligger jag och vänder och vrider på mig fortf och är så hungrig så magsyran står i halsen på mig, samtidigt vill jag inte gå upp dels för jag hör att Bella är i någon sorts dröm/vaken-sovasituation och hon måste sova iaf 1timme till annars är hon trött igen vid 10. Hon harhar varit utandagsvila i 2 veckor, men nu de sista 3-4 dagarna har hon vaknay så himla tidigt att vid 13-14 har hon varit super trött och bara bråkat/gråtit hela tiden och att å henne till att vila är en fight sen tvär svår att väcka. Ni vet, traditioell 3 åring.


Hur som helst så hade jag med velat sova lite till men nu har jag varit vaken så länge så jag lär vakna tröttare ist. Och lilleman sprallar på plus att det kommer nån dov ilande smärta långt ner i magen då och då som gör att jag störs. Ajja, de är trots allt vecka 28 nu, de får göra lite ont och störas då och då. Men varför är det alltid på natten ?;)


Hoppas att ni får en fin söndag, glöm inte att hå och rösta om det inte är gjort!:)

Av Sofie - 3 september 2018 06:14


Fick jag/vi höra hela tiden när vi vänta Bella och de ghorde vi väł, till viss del. Men de hjälpte inte oss ett dugg när hon väl kom. Efter 2 veckor av konstant gråt,skrik och frustation var trötthet förbi, överlevningsinstinkt hade gått in. Efter 6 månader av 2-3 timmars sömn/natt var konstant trötthet inte bara en självklarhet, de va en livsstil. Många förstod inte min/vår totala trötthet och irriterande och rent ut sagt korkade  kommentarer och såkallade tips välde in från släkt,vänner och bekanta. Där och då bara log jag och skratta bort de, men jag önskade att dom fick känna på de om så bara för en vecka. 


6 månader kom och de flesta nätterna spendeades i soffan halvsittandes med en bebis på magen, då lyckades jag ibland få 2 timmar i sträck och ett år närmade sig, en hel natts sömn var 4 timmar obruten sömn, sällsynta men dom började dyka upp. Utmattningsdepression var ett faktum och jag funka sämre och sämre trots att fasaden stod pall.


2 år började vi se ett ljus i tunneln. 6 timmar oavbruten sömn kom mer och er och jag minns första morgonen när jag vakna eftdr 6 timmar och Bella sov inu, det var en helt ny värld. 5 dagar innan hennes 2 års dag. Jag har nog aldrig uppskattat sömn så mycket som den morgonen. 


2.5 år börja hon slutligen ha 90% nätter med 8-9 timmas sömn, och jag/vi kunde bli en frisk familj. 


De är i ärlighetens namn som jag skriver att det är få saker som skrämmer mig nu när det gäller "småbarns tiden". Men rädslan för en omgång till med såna nätter finns där. Att ännu en gång förlora kotrollen på det viset, med en 3.5 åring i bilden dessutom. Men denna gången är vi förbereda, nu ä vi ett starkare team och vet att de går, de släpper..vi ska bara överleva. Om det blir så igen.


Och som det är nu så vaknar jag långt före tuppen oavsett, så kroppen håller väl på att vänja mig redan. 95 dagar kvar och kroppen övar för fullt med sammandragningar,onda förvärkar, foglossning och tidiga mornar, tålamodet är längre än någonsin,men när de väl tar slut då är det slut. Bella längtar efter sin lillebror och frågar oftare och oftare om han kommer snart och om hon får hålla honom och krama honom när han kommer. Att bandet redan är byggt är tydligt och hon berättar stolt att hon ska bli stora syster och att bebisen är hela familjens bebis.

N följer tätt efter och väntar med spänning,kärlek och omsorg på att få ha någon att alliera sig med. Oro blandat med förtjusnig lägge sig i hans ansikte när han ser att jag kämpar lite extra med en förvärk eller rörelse. Min rastlöshet och vilja att klara mig själv räcker inte till och frustrationen i hans röst när han inte får hjälpa är både fin och kärleksfull.


Men snart börjar vi igen, snart startar karusellen ännu en gång, en sista gång. 

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards