elftebudordet

Alla inlägg under juni 2017

Av Sofie - 22 juni 2017 16:45


De har gått 2 veckor sedan jsg vlogga senast, de har nästan gått lika lång tid sedan jag bloggade med. 


Det är mycket som har hänt. Jag har gjort 2 olika kontakter med två vänners bekanta, som själv fråga om jag ville hjälpa dom. Två olika anledningar och två olika upplevelser. De är så mycket enklare nu,när jag inser att jag måste tro på min intuition. Jag vet vad jag kan och börjar känna vart jag vill komma med det. 


Bella har börjat på ett nytt dagis, denna veckan har det varit inskolning och det känns jätte bra. På detta dagiset finns det ett enormt stort plus, som jag verkligen önskar att fler förskolor kunde ta efter. 


De kommer att bygga ett trädäck på platsen där de brukar ha barnen sovande i vagnar utomhus. Bara att de sover ute ger mig lyckorus, de har även köpt in en typ av " tält"-sängar där barnen sover även utomhus då. 

I vinter kommer de även att sovs ute och förskolan står själv för soppåsar till var barn så de kan sova utomhus året om. Helt otroligt fantastiskt!! 


De är även färre i grupperna, vilket gör att barnen syns mer. De känns som att pedagogerna är typiska " 90-tals helylle fröknar" som jag beskrev dom för både min man och andra som frågat och det är en komplimang i högsta grad i mina ögon. 


Nu är det bara jag som har varit där med Bella, vi ska promenera bort i helgen och visa var hon går, var hon lämnas osv för på måndag börjar jag att jobba igen, så N ska lämna henne vid 11, då han jobbar eftermiddag och sen hämtas hon av mig vid 16.30 :)


Nu har vi en hektisk helg framför oss, jag fyller 29 år på lördag, innan det ska här röjas undan, gräset M Å S T E klippas samt häcken på framsidan. 

Imorgon firar vi midsommar hos mina föräldrar, Niklas jobbar 12 timmarspass 2 dagar nu. Men de klarar vi nog. :)


På söndag har jag lite fika och kaffe/te för de som vill komma och gratulera mig, jag firar mer nästa år;)

och sen går vi som sagt in i en rullande vardag igen,skönt! 


Men videon ska redigeras från samtalet med mentorn, de hände minst sagt tokiga saker :) 





Av Sofie - 14 juni 2017 21:15


Jag har precis läst en text skriven av en tjej som ville ha barn,men vill inte ha den jobbiga biten med spädbarn,vakna nätter, skrik och sen trots. 


" 5-6 år känns lagom, så jag tror att fosterfamilj är de rätta för mig och sen kan man ju alltid adoptera barnet. " 


Här rasa jag inom mig. " så du vill inte ha barn? Eller vadå, varför ville du nu ha barn?" var min tanke. Med något fler svordomar..


Vist, jag har mått dåligt och typ gråtit av trötthet och utmattning för vakna nätter, sur bevis, öm kropp, feber, förkylningar, matvägran, klädvägran osv. Men i grund och botten hade det inget med Bellas existens att göra. Jo,vakna nätter, men nu när pusselbitar i vårt liv kommit till rätta så inser jag också att jag är inte så påverkad utan de va stressen i de andra som slog ut mig när Bella trotsa 



Att ha barn är att vilja ha hela biten, vakna nätter, skrik, gråt, snorig näsa,spya, bajs och kladdiga fingrar. Ingen VILL vara vaken hela natten, Men de där leende ansiktet och goa kramen,  fraser som den lilla bjuder på som " tack lilla gumman" och älska di bappa, go na daddi,  mi mamma o mi pappa" osv. När hon kryper upp och lägger sina små händer om dina kinder och pussar dig och klumpigt klappar dig på kinden och säger " mi fina mamma". Första gången hon går, kryper,hickar, rapar, ler, skrattar och hoppar,allt de som är självklart och ingen big deal för någon som aldrig haft ett nytt liv runt sig, de får en ny betydelse. Barns känslor är rena, ärliga och äkta.  Men underskatta inte dom.


Jag trodde aldrig att jag skulle sitta och tjuta för att min dotter och man har en kärleksfull konversation mitt i kvällsmörkret framför tvn. 


Och att vara fosterfamilj eller adoptera ett äldre barn ger dig inte en gratis biljett förbi " de jobbiga perioder" de har sina fighter, många minnen och mardrömmar som återkommer, många gånger en social svårighet, svårt att lita på någon och är förmodligen både sårad och skrämd av systemet. De är en levande själ, en person, tänkande oavsett hur ung barnet är. 


Och dessutom finns det en anledning till att det finns ett talesätt som "alla åldrar har sin charm" den som mynta detta ville inte säga rakt ut att hennes eller hans barn är riktigt svinbra just nu"


Så snälla, alla vill inye ha barn, alla är inye ämnade dör att ha barn. Känner du så då kanske man borde tänka en gång till. För barnets skull och snälla, underskatta aldrig barn och framför allt en fosterförälder.

Än mindre en adoptionsförälder..De går en mycket tuffare väg än vad vi som" bara blir gravida och föder" gör. Även om det har sina för och nackdelar med.

Av Sofie - 6 juni 2017 22:46


Hej på er, klockan är 22.46,jag har precis lagt mig efter en minst sagt händelserik och intrycktsfull dag. 


Idag video-chatta jag med vad som kommer vara min mentor och bollplank under min medialisk resa och utveckling.  Hon pricka in så otroligt mycket och de hände en sak som verkligen satt mig på stolen, dessutom hörde Niklas en röst i inspelningen som inte var varken min eller min mentor och nu är jag så nyfiken på om de finns mer. 


Efteråt satt jag i någon minut och samla tankarna och kände de verkligen som att jag äntligen tagit steget in i en ny del av mitt lov, att jag på något vis fick bekräftat att den vägen som jag nu valt att ta är rätt ich jsg öppnade idag ett nytt kapitel. 


En sån befrielse, lättnad och som en vän beskrev de, så känns de som att de lossa knutar som på något vis blockerat detta. 


Jag ligger nu med huvudvärk, brus i öronen, miljoner tankar och helt tömd på energi. Ändå är jag så lugn, nöjd och tillfreds med allt. 


De är en lyckad dag,och jag ska såfort jag har tid klippa ihop denna underligt underbara upplevelsen. 


Men nu måste jag sova, puss!

Av Sofie - 5 juni 2017 07:15


Idag börjar vi veckan med ett lugn:)

Bella har sovit näst in till hela natten, hon har väl sovit, men väckt mig två gånger för hon inte hitta nappen. 

Sen sov hon ända till 06.45, gött! 


Nu sitter hon och äter frukost, hon ska till dagis 08.30, sen ska jag hem och fixa. Idag är det äntligen dags för mig att bli avläsa,  jag är faktiskt lite nervös, eller ja..väldigt taggad. De ska bli jätte intressant och jag ser verkligen fram emot det! 


Men de kommer en vlogg om de, jag hoppas att det är okej att jag filmar lite, hon kommer inte synas ändå:) 


Men vi ses senare!

Kram 

Av Sofie - 4 juni 2017 08:19


Jag har tagit kontakt med en tjej som ska göra en avläsning samt ta andlig kontakt åt mig, sedan kommer vi hålla kontakt och jag ska utbildas ytterligare med min medialisk sida. De ska bli otroligt spännande!!


Sedan lite uppdatering g,bland annat om viktnedgång och träning:) 


Ha en super söndag! :)

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards