elftebudordet

Alla inlägg den 29 maj 2013

Av Sofie - 29 maj 2013 11:03


Jag vet inte om ni minns det, men jag la upp detta för några veckor sedan.

Det va inga direkta reaktioner, men jag skriver mest för att det är kul, viktigt och för att jag kan. Så det gör det samma. Trots att reaktioner alltid är kul =)


Men iaf, idag tänkte jag att ni skulle få den andra anledningen. Som ni förstår så håller jag med på några och andra håller jag inte med om. Så är det med allt och jag tycker inte att man behöver vara feminist för att tycka att en kvinna ska ha samma ägande rätt på sin kropp, sitt liv och sina tankar som en man.

Det är sunt förnuft, synd att alla inte har det bara.


Men här kommer det iallafall.



 

Jag vet att detta är ett jätte känsligt ämne, tro mig. Det är minst lika känsligt för mig och ligger ganska nära mitt hjärta. Men det betyder inte att man inte ska tala om det, tvärt om!!

Sånt som är lite tabu, är jätte viktigt att man talar mycket om!


Jag anser visserligen att var tjej har makt över sin egen kropp, det är faktiskt vi själva som gör oss till offer, många gånger. Inte alla gånger, men många gånger.



Men precis som det står på bilden, så är det oftast män som gör valen att ta bort möjligheter för oss kvinnor. Sen att dom gör korkade val där båda könen drabbas är ju en sak för sig..

Men att en man ska avgöra om abort skall vara lagligt är fel, tycker jag...


Precis som det står på bilden och som vi alla vet så är majoriteten ledare män. DET i sig har jag inget problem med, givetvis hade det varit super bra och mycket mycket vettigare om det var nästan jämt i fördelningen eller varför inte 50/50?!

Men nu är det inte så, det kanske kommer ändras eller inte.


Det männen i dessa positioner behöver tänka på är att de aldrig kan känna vad en kvinna känner när hon är gravid, han kan aldrig känna maktlösheten, hjälplösheten, rädslan, förtvivlanden och det överbeskyddande behovet gent emot barnet som en kvinna upplever om hon blivit gravid av misstag. Det kan vara våldtäckt, för ung ålder, p-piller som gått snett osv. Det kan vara så himla mycket och en man är inte person till att ta ställning i om barnet skall tas bort.


Det skall GIVETVIS inte användas som något sorts preventivmedel. Man riskerar att bli steril eller minska möjligheterna till att faktiskt bli gravid var gång man gör en abort. Men möjligheten skall finnas och makten att bestämma om den ska användas skall vara upp till mamman och pappan. För jag anser inte att pappan inte har någon talan, han har minst lika mycket att säga till om som mamman.


Men kvinnan kan givetvis göra valet att behålla barnet mot faderns vilja. Men åh andra sidan kan pappan också välja att inte ha med barnet att göra. Vist det blir ju bidrag för barnet från pappan om mamman kräver det. Men då skulle han kanske ha tänkt innan han bestämde sig för att knulla och inte använt gummi.

För det är det ända riktigt säkra.. så vitt jag vet.


Samma sak gäller givetvis kvinnan, vet hon att hon har slarvat med skyddet eller att hon inte ens tar något eller liknande. Blir hon inte våldtagen eller liknande. Då får hon helt enkelt stå sitt kast och göra ett moget val. Dels för hennes skull men framför allt för barnets skull. I samma stund som en tjej blir gravid så är hon inget barn längre. Då måste hon inta en vuxen persons tanke sätt, oavsett vilken ålder som hon är i. Det är så bara, barnets välmående måste gå först, oavsett om hon vill festa, köpa kläder, tatuera sig eller vad det nu skulle vara som är viktigare än ett barns liv, som man kanske får välja bort i början eller under graviditeten.


Det är faktiskt tjejens kropp, det är hennes ansvar .. men det borde ligga i killens intresse att inte klabba till det för varken sig, kvinnan eller barnets liv. Sen vet jag att många kommer tänka kultur, traditioner och så vidare. Ja, det är inget jag stödjer eller har i mitt liv. Så det kan jag inte tala för.




Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards