elftebudordet

Direktlänk till inlägg 24 mars 2014

Det här med nya behörighetskriterierna osv..

Av Sofie - 24 mars 2014 13:30



Som de flesta vet så pluggar jag matte 2b nu. Vilket då ska motsvara matte b med inslag av matte c för oss som inte har gått i skolan när de nya kriterierna kom. Jag hade ganska enkelt med matte A, när jag väl fick den hjälp som jag behöver och faktiskt förstod vad jag höll på med. Det jag och alla vet är att svenska skolans elever redan innan har svårt med matten, de nya kriterierna gör inte saken bättre och det nya betygs systemet är bara ett sätt för lärare att få ha möjlighet till att sätta annat än IG direkt. Där är en större skala att röra sig på så att säga. Men i mina ögon har man antingen IG eller godkänt. Antingen har man uppnått godkända kriterier eller inte. Det är varken bättre eller sämre, mer eller mindre bra eller dåligt. Man har klarat det eller ej. Ett IG och ett G hade räckt i mina ögon. Men så funkar det inte idag. 


Jag ska bli lärare till barn som går i årskurs 1-3. Alltså kommer jag inte lära ut någon avancerad matematik(i deras ålder). Vilket då inte innebär att jag behöver använda mig av det jag lär mig i matte 2b. (motsvarande matte b-c)


Det en del inte vet är att innan när det fanns matte a,b,c osv. Då var matte A nästan överhängande repetiotioner, matte B var en fortsättning på matte A och matte c var en avancerarad version av b och så fortsätter det. Matte 1 är ingen repetition längre. Det är det som vi innan kallade matte B. I stora drag så att säga. 


Därför undrar jag, varför behöver jag lägga tre månader på en kurs som jag aldrig kommer använda. Inte för egen del och inte i mitt jobb. Allt som hade behövts för mig då, som har matte A fråg gymnasiet, jag hade kunnat läsa matte 1a/b. Vilket hade då givit mig samma kunskaper som i dagens matte b. Vilket räcker långt och länge i de låga årskurserna som jag kommer att undervisa i. 


I kriterierna för behörighet till att bli lärare finns det inga krav om svensktalande(& skrivande) kunnighet. Jag hade kunnat tänka mig att ha i så låga årskurser ett krav på att ha svenska a och b vilket väl då hade varit motsvarande svenska 1b och 2b. För det är fan ta mig viktigare att man kan tala korrekt svenska med barnen än att kunna berätta för dom varför det helt plötsligt finns ett jäkla y med i en matematisk uträckning när de nätt och jämt reder ut att komma ihåg multiplikaitonstabellen och varför vi helt plötsligt börjar räkna tårtbitar. OM jag inte kan tala svenska så kan jag inte heller undervisa och ge rätt sorts kunskap. Vist, barnen kanske inte kan ren svenska, men hur skall barnen lära sig svenska när inte läraren kan tala ren svenska ? 


Så nu ska jag ta min sketna mattebok och fortsätta räkna något som kommer ta tid, energi och många frustrerande tårar och en jävla massa arga miner. Men om jag klarar det, vilket jag är helt inställd på att göra. Då har jag klarat något som jag inte trodde att jag skulle göra och jag får äntligen göra det som jag längtat efter. 


Börja plugga till lärare.=)





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards