elftebudordet

Direktlänk till inlägg 22 maj 2013

Föräldrarna till barnen som skriker

Av Sofie - 22 maj 2013 15:01


Tjingeling !


Som ni förstår genom rubriken så har jag varit på ICA de senaste dagarna..

Det va faktiskt i förgår som jag körde inom och skulle snabbt och lätt slänga några saker i korgen och i lugn och ro ta mig genom butiken och sedan betala. Men jag hade en familj som gick in samtidigt som mig och i samma sekund som de nådde leksaksavdelning så starta ett cirkus som jag sent kommer glömma. Jag kan ju inte säga att jag vet hur det är att vara förälder till "dessa" barn. Men jag har en ganska så beslutsam syster.. och har en minst lika beslutsam mor.. Gissa hur många gånger vi har gått iväg och min syster har legat skrikandes på golvet bland leksakerna eller klubborna.


Jag stod och granska ett salladshuvud och klagade på att gurkorna var försmå och att allt annat va så jävla dyrt samtidigt som jag hörde en mamma desperat förklara för sin son att han inte kunde få någon bil idag och en pappa som samtidigt försöker få sin fru att förstå att hon inte har någon anledning till att förklara för sonen. (?)


När sonen blir sur och springer iväg hör man pappan argt springa ifatt honom och förklara för Ssonen och övriga butiken att han ska sluta skrika för han skämmer ut familjen.

I mitt stila sinne förvånas jag över att pappa inte tror att han hörs, faktiskt ännu mer än sonen. Barnet kunde jag leva med, vem pallar bry sig om att en unge bölar över en leksak lixom. Men en förälder som står och skriker åt sitt barn ganska så ikke diskret, det får mig att tycka synd om sonen och skämmas över föräldern.

Jag fattar ju att man tappar orken, man tycker att det är samma sak varje gång, man vill bara handla snabbt och lätt men barnen har inte samma tanke, mamman står och säger lite halv diskret till pappan att alla tittar och pappan tittar upp och tar sin son hårt i armen och säger" titta, är du nöjd nu! Nu tittar alla på dig !"


Men sanningen var att allas förvånade minner riktades mot fadern. Inte över att han sa ifrån och skällde på sin son, alla barn behöver en tillsägelse då och då och han va rättvis i sitt tal. Men han hade inte behövt skrika och ge sonen en och annan loska av misstag.


Så alla ni föräldrar, ibland är det faktiskt inte barnen som är den jobbiga delen i en av era konflikter.

Även om barnen för väsen, så är det långt mycket störigare att höra på en vuxen människa säga "Emil kom hit nu, Emil gå inte nu, Emil håll i vagnen, Emil nu kommer du hit !" än att en unge springer runder och leker flygplan bland grönsakerna.


Fast, det är kanske bara jag..;)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Skapa flashcards