elftebudordet

Direktlänk till inlägg 21 december 2016

Komjölksallergi?

Av Sofie - 21 december 2016 16:07


Eller mjöljproteinallergi som de också heter.

Isabella har haft "ballongmage" mer eller mindre sen hon föddes, vi har inye reflekterat över de..Hon är ett barn. Vikt och storlek är inte jätte väsentligt.

Men sist hon vägdes hade hon på två månader bara gått upp 250 g ungefär.
Hon är inte för smal men hon hade åter igen sjunkit i sin kurva. Vi är inte jätte brydde över kurvan,men tillsammans med hosta utan anledning, ständigt lös i magen, mkt oroliga nätter så börja vi hålla kolla på mönster.

Här om kvällen hade vi ytterligare en natt med gnäll, mardröms-skrik, bökande och orolig. Detta håller på i 2-3 timmar sen sober hon lungt och gott och vaknar fem. Detta med att vakna vid fem är en ny grej.
- Inte uppskattad grej.

Så igår börja vi läsa på och då slog de oss när vi ramla över en tråd om mjöljproteinallergi. De dom beskrev om sina barn och upplevelser var precis som bella.
Vi sökte vidare och in på 1177 för att få mer " korrekt" information.

Vi bestämde att hon skulle få mjölkfri välling, då de är den som verkar vara problemet, vi är båda laktosintoleranta så vi blir inte förvånade.

Imorse ringde jag till 1177 som absolut höll med oss om våra misstankar och mönstret.

Så de blev samtal till vårdcentralen och boka tid för rådgivning, kontroll osv. Sedan bvc som ändå skulle boka 18 månaders kontroll så vi gjorde de med lagom avstånd så vi gjorde en uppföljning med att prova så gott som mjölkfrikost i några veckor.

Bella har varit väldigt orolig när hon har lagt sig sista tiden,även om hon självmant går och lägger sig vid halv åtta,men av någon anledning börjar hon efter 1.5 timme att gnälla. Mardröms-skrik och sådär.

När hon kom hem från dagis så var hon himla trött då hon blivit väckt av ett annat barn. Så vi gjorde välling, som hade en mkt mjukare känsla och slätare. Jag trodde att hon skulle vägra vällingen och spotta och bläa. Men hon smutta fick stora ögon och börja dricka med god aptit och lugn i ansiktet. Vi fick gå utan oroliga gnäll.

Nu har hon snart sovit två timmar och hon har inye sagt ett ljud. Hon får till 16.30 för hon ska få vara uppe till runt 20 ikväll. Så hon sover lite längre nu,när de inte är dagis och vi hinner pyssla lite :)

Nu hoppas vi att hon sover lite skönare i natt:) de borde ju inte ge effekt redan,men jag tror fanken att de gör de!

Vi får helt enkelt se,de blir duschen och ansiktsmask kanske hårinpackning med;)

Puss!

PS. Har ni tips på de här med komjölksallergi osv så kommentera gärna!:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards