elftebudordet

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

Att välja sin framtid.

Av Sofie - 22 augusti 2013 22:02


Jag har aldrig haft något drömjobb, aldrig någon dröm som liten.. Aldrig tänkt att "Det ska jag bli när jag blir stor!"

Inte vad jag kan minnas och inte vad varken mamma eller pappa kan minnas heller. Jag har nog aldrig lagt en tanke på det före gymnasie valet börja närma sig.


Då sökte jag in på Barn och fritids programmet, hotell-restaurang programmet och IV hotell-resturang. 

Jag viste fortfarande inte vad jag ville göra, men jag valde de utbildningarna som jag kunde tänka mig att jag skulle ha kul på och som var bra jobbmöjligheter inom. Då...


Jag kom ju inte in på mer än IV, men när jag hade gåt tpå IV var jag säker på att det va hotell-restaugang programmet. Det bästa som hänt mig, det mest utvecklande året i mitt liv när det gälde skola och sådär och det va också här som jag insåg hur mycket jag trivdes i käket. Jag älskar att skapa, smaka, ge andra en upplevelse, se reaktionen och glada miner. Det är lycka för mig, när någon annan är glad. 


Jag sökte åter igen in på hotell-restaurang programmet när det läsåret var påväg mot sitt slut, sen sökte jag samhäll-kultur med. Jag kom in på samhäll.. men inte mitt första handsval. Tråkigt, men jag ville inte komma mer efter,så jag börja på samäll. Tre veckor in i terminen ringde dom en söndag kväll och fråga om jag ville börja på hotell-restaurang. Mitt hjärta skrek ja, men magen skrek nej. Jag hade inte haft så lätt med vänner osv på grundskolan de sista två-tre åren. Nu hade jag hamat i ett jätte kul ganska stort gäng med tjejer, och jag hade super kul. Jag vill einte riskera att hamna på en skola där mina gamla klasskompisar hick och veta att tre års helvete skulle komma igen. Nej, nu skulle jag tänka på mitt välmående och på vad jag hade. Jag tacka tveksamt och med gråten i halsen med artigt nej och åkte till skolan dagen efter. Jag tänkte på det och funderade fram och tillbaka någon vecka, men sen släppte jag det igen. 


När det visade sig att denna skolan inte var så bra börja jag ångra mitt val, när jag insåg att denna utbildningen inte gav mig någonting på många olika vis, så ångra jag det stort, jag viste att jag skulle kunna göra något riktigt bra av mig själv om jag valt att byta skola. Men jag va rädd, osäker och hade precis börjat bygga upp mig igen. 

Så är det ibland.


jag tog studenten 2008 och viste inte vad jag ville göra, så jag jobba.. 2009 blev jag skriven som vikarie på en grundskola, och sedan jobba jag där fram och tillbaka, blandat med att plugga upåp betyg och en deltids tjänst på hemtex. 2010 bestämd ejag mig för att ta en utbidlning och skolade om mig på handelsprogrammet. Men jag insåg snart att sdet nog var ett onödigt val..


nu har jag jobbat på industri, handel,telefonförsäljning, assistent, café ansvarig, receptionist, gjort en projektledarutbildning, tagit körkortet, bott ensam och bott sambo, osv. Nu efter fyra år som vikarie och många timmar som fritifsfröken, vikarie i klassrummet och elevassistent inser jag att det är nog med barn som jag vill jobba, med busiga barn, i grundskolan, låg- och mellanstadiet. 


Jag tror att jag har bestämt mig för att stadga mig, med ett yrke och borde kanske skaffa mig en utbildning så jag faktiskt kan anställas ordentligt. Jag borde nog det och om jag ska göra det så är det hög tid nu. 

Jag tror äntligen att jag har insett och bestämt mig för vad jag vill bli när jag blir stor. 

 

Det var för mig omöjligt att veta vad jag ville bli när jag var 15år. Nu tio år senare, har jag nog bestämt mig. :D


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards