elftebudordet

Alla inlägg den 25 mars 2013

Av Sofie - 25 mars 2013 09:15

Godmorgon på er alla där ute!

 

Hoppas att ni mår bra och är pigga, glada och peppade för en ny vecka !

 

Jag sitter som vanligt och kollar i jobb-junglen. Det gör mig enbart irriterad.


Alla vuxna tjatar om att ungdomar är så lata och bekväma och att man som ungdom/ ung vuxen inte tar sitt ansvar osv. Jag har läst cirka 50 annonser på Platsbanken, Career Builder och Jobbsafari, Jag får mail från alla tre minst en gång om dagen med annonser som "jag är lämpad för". Jag tycker att det är bra att ha koll även om jag redan har ett jobb.  


Men det jag ville komma till var att det är sjukt frustrerande när "unga vuxna" kommer och man frågar om dom kollat "jobb tavlan" eller om dom sökt något eller bara allmänt att själv sitta och kolla. Nu har jag ganska brett utbud då jag jobbat med lite av varje. Men stackars den som inte har det eller som precis kommit ut på arbetsmarknaden. Jag hade fan gjort på mig om det hade varit dessa annonser som jag möt när jag skulle ut och söka sommarjobb för tio år sedan. HJÄLP säger jag bara .


 Kan inte ni arbetsgivare räkna eller?!


Nära hälften av alla annonser som jag läst idag står det något i stil med


"Du som söker är ung och framåt, driven och har helst körkort. Lämplig utbildning och minst gymnasial utbildning krävs, du ska ha fyllt 18 år och ha minst 5 års arbetslivserfarenhet inom området. "


MEN SHIT, fattar inte ni arbetsgivare att ungdomar inte släpps in på arbetsplatser, de får inte arbetslivserfarenhet för dom får ingen chans. Det är enormt många unga vuxna som har en enorm potential och otroligt mycket att ge till dig som arbetsgivare, bland annat har ungdomar ett enormt kreativt sinne nu för tiden, du kan få hjälp med att se ditt företag från en helt annan vinkel, du kan förbättra och förändra och se möjligheterna från vinklar som du inte kan tänka dig. För du är inrutad i ditt mönster.

Dessutom, man behöver ny ung arbetskraft i företagen för att det ska utvecklas, jag tror verkligen på ungdomarna i dagens samhälle. Men det pratas så mycket negativt om det och dom som har jobb, dom springer med tre jobb i ryggsäcken för att ens kunna klara sig på den lilla lönen de får och för att sedan sitta och halv sova i skolan.

Det är inte rätt, man ska inte kräva sådana meriter, en person kan läras upp, man behöver inte ha haft 10 års erfarenhet.

Företagen behöver fatta att det är en investering att utbilda unga vuxna. Nu när det är så dåligt med jobb och svårt att få jobb så är det en garanti att man anställer en person med stortbehov av både pengar och sysselsättning och framför allt vill dom ha något på sitt CV. Har man tur så har man anställt någon som stannar kvar i många år och samtidigt ger man personen en möjlighet att utvecklas i sitt liv.


NI arbetsgivare måste börja använda Huvudet !


Gör huvudräkningen tio års erfarenhet och inte äldre än 30 år och gärna med både gymnasial- och högskole utbildning..




Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards