elftebudordet

Direktlänk till inlägg 8 maj 2015

En artikel. En väldigt viktig artikel.

Av Sofie - 8 maj 2015 11:58


En artikel. En viktig artikel.

http://sarskiltbegavadebarn.com/2015/05/04/forlat-alskade-barn-vi-visste-inte/

( Jag kan tyvärr inte länka då jag skriver från mobilen och appen är begränsad)


Att vara den som är för stark i klassen är en skam nu mera, att vara busen i klassen är en skam, att läsa sakta, förstå matten lite saktare, behöva be om hjälp en gång mer än andra är en skam.

Att vilja framåt, att vara på frökens nivå och att vara bättre eller snabbare i klassen är en skam.

Jag vet att jag inte var ett snille i skolan. Jag vågade inte be om hjälp för lärarna favorisera " plugghästarna" och de tysta. Jag var inte alltid tyst, men hade jag fått utvecklas och bli hjälpt i min takt så hade jag haft de så mycket lättare sen. Min pappa sa alltid att grundskolan var så jäkla viktig och varför har jag gjort fel, varför har ingen rättat osv. För att jag helt enkelt inte vågade fråga och även om mina föräldrar alltid funnits för mig så var de oftast bara intressant i små doser och väldigt sällan.
Jag sa ju aldrig att vi hade läxa heller och ingen fråga.

Jag har lovat mig själv att under vilka omständigheter som helst stå pall och uppmuntra, hjälpa, vägleda och stötta vårt/våra barn från första stund om de handlar om att veta vilken ruta som är gul eller lägga pussel, klippa ut blommor i papper, räkna matte eller något så tråkigt som naturkunskap så ska jag hjälpa till hemifrån och försöka vara uppmärksam på om skolan påverkar något av barnen negativt. Oftast är det faktiskt inte barnet som är problemet utan systemet och ibland läraren. Ibland är de även oengagerade föräldrar.

Jag hoppas att våra barn får lättheten för språk som Niklas har, jag hoppas att min fars och Niklas mattehuvud går vidare, jag hoppas att intresset för samhället, religion och svenska fortsätter från mig och suget efter att fråga, argumentera, diskutera och läsa som både jag och Niklas har ska gå vidare till detta och kommande barn.

Jag beklagar att de där ramarna som skapades för flera år sedan inte har moderniserats, jag beklagar att systemet är dubbelmoraliskt och nedtryckande.

Jag beklagar, men hoppas att den nya generationen ska kunna rätta till de.

Men lärarna måste också börja sätta ner foten, kräva resultat, RIKTIGA resultat och inte dalta. Rektorer måste börja våga stå upp för sin personal, våga vara en ledare och vilja att barnen ska röra sig framåt.

Men viktigast!
Föräldrar MÅSTE sluta tro att förskolan och skolan är ingen barnvakt.

Och framför allt!
Förskolans personal dricker inte kaffe med ena benet över de andra lutade på en stol och ser på medan era barn leker. Jag har aldrig jobbat så intensivt och effektivt som föra året på förskolan. Det är så otroligt mycket mer än att dricka kaffe, sola på gården, byta en blöja, äta lite mat och natta barnet.
Herre gud, gör du det när du är hemma med barnet?
du är ensam med ett-tre barn cirka i olika åldrar, med olika hjälpbehov.. En avdelning består oftast av cirka 14-16 barn med tre vuxna en bra dag. Barn med oftast samma nivå på hjälpbehov, gärna alla samtidigt och sen är det alltid någon som inte vill, ska, tycker eller har lust att göra som resten av gruppen. Om du har tid att sitta och dricka kaffe, läsa en tidning och chilla med ett barn hemma Kul för dig, kom och va med på förskolan, lägg lite tid på barnet du lämnar och hämtar med din telefon i näven, ibland i örat, som snabbt pussar barnet på kinden " hejdå, vi ses sen" och raskt i något försök till lekfullgest " flyger" till fröken som den närmasta halvtimmen i värsta fall har ett gråtande barn att trösta och försäkra om att mamma /pappa kommer tillbaka sen.

Samhälletsramar och riktlinjer är skeva.
Men det är vi som är samhället..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards