elftebudordet

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2015

Den smärtsamma kärleken

Av Sofie - 16 augusti 2015 00:28



Det finns många fördelar med att vara förälder, det finns många kärleksfulla ord som beskriver känslan när man för första gången ser den lilla personen på ultraljudsbilden och gud ska veta att de finns inte ord till att beskriva känslorna första gången man ser honom eller som i vårt fall henne första gången, där på magen.

De är en obeskrivlig känsla när man kommer hem med barnet, även om allt är precis som när ni lämnade hemmet, då förmodligen stressade, ojande och förväntansfulla.
Så är de helt annorlunda, känslan i hemmet förändrades i samma stund som ni gick över tröskeln, precis som ni förändrades i samma sekund som ni såg henne. Fast man är sig själv, så händer det något.

Jag har haft turen att bli gravid snabbt, att ha en lätt och relativt smärtfri graviditet, förlossningen var inte helt enkel, men den kunde varit så mycket värre och bortsett från att jag inte kunde amma som jag gärna ville så har även tiden efter förlossningen varit lätt.

Vi hade turen som fick ett friskt, starkt och glatt barn.
Vi var medvetna om allt som kunde gå fel, både med mig och med barnet.

Nu när hon Är här, frisk, pigg och glad så trodde jag att jag skulle slappna av. Men nu är det nästan jobbigare. ( för mig)


Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan henne och smärtan som infinner sig så stark att de kommer tårar vid tanken på att något skulle hända henne är fruktansvärd.
De smärtar vid tanken på att jag har nära och kära som behövt uppleva detta. Jag vet att man brukar säga att tiden läker alla sår. Men de vet både du och jag att det är inte sant.

Iallafall jag precis som alla andra får se dagligen diverse delningar på Facebook vardag, dom som smärtar mest är naturligt de som handlar om småbarn, de har de alltid gjort och ännu mer nu.
Jag är i övrigt ganska opåverkad av reklam och marknadsföring osv. Men något som satt sig som ett järngrepp i mig är spädbarnsdöd. Jag är livrädd för att hitta henne livlös.

Vi har börjat somna henne i sin egen säng på kvällarna/natten framför allt. För att hon är så hemskt varm och det är vi med och trots att ingen av oss delar täcke, men de blir hemskt varmt ändå. Så för allas skull får hon sova i sin säng i den mån de går och på morgonen ligger hon hos oss och myser.

Men problemet är istället nu att jag kan inte somna för min oro, flera gånger på knappt en halvtimme måste jag gå upp och titta så hon andas. Om jag somnar och vaknar av att hon inte gråtit eller" bet om mat" så blir jag direkt orolig och nästan gråtfärdig, och måste direkt upp och kolla henne.

Så, nu måste jag bara lära mig att släppa på de och inse att hon är här. För denna oron gör mer skada än nytt just nu. Men hur gör man det, det är av ren kärlek som oron finns ju.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards