elftebudordet

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2015

Detta med att amma

Av Sofie - 1 augusti 2015 19:46


Sedan inlägget om amning har jag fått meddelande både på fb och i kommentarsfält här och på fb där jag ofta länkar min blogg.

Många pratar om oron för att vara en sämre mamma för att de inte kan amma.
Men det är just det ni måste påminna er om och som min fantastiska sambo har påmint mig om. Man kan, KAN inte amma.
En del väljer att inte amma och det är okej, helt okej. De finns alltid en anledning till varför man gör ett val. De är ingen annan som behöver yttra sig om valet.

Men för mig och många andra är det inte ett val. Det är faktiskt så att jag vill amma, de var de jag var bombis på att jag skulle göra. Jag och sambon tänkte alltid på de positiva. Allt med graviditeten och kommande försökte vi se de positiva och hålla oss positiva inför allt som komma skall. Vi viste att de kunde komma komplikationer vid förlossningen, efter åt och under graviditeten med.

Men aldrig hade jag en tanke på att amningen inte skulle funka, tanken hade aldrig slagit mig.

Att inse sina gränser har jag alltid fått lära mig är en styrka.

Jag insåg tidigare att de var något fel, men slog bort tanken. Man har instinkter och jag tyckte inte att de var denna tösen som jag fick upp på magen, som hade varit i min mage.

Men de var inte från sambon sa att hon kanske inte blev mätt som jag började bearbeta de och även börja sörja de. För så är de, om man verkligen vill amma så går man också in i en sorts sorgperiod när eller om man inser att man inte kan, Inte lång men dock.
Även om du inser att det är bäst för barnet så är de tufft för en mamma som på något vis tappar ansiktet när hon inte kan vara den " ultimata" mamman. För även om vi inte kan hjälpa de och även om man inte blir sämre mamma bara för att din kropp inte sammarbetar så känner man sig skyldig.
Framförallt när det är omtalat och många barnmorskor osv talar för amning. De förstår väl jag de att bröstmjölk är bra, den är ju där av en anledning. Men ersättning har samma förutsättningar, annars hade de inte funnits och så många hade inte använt de och de hade varit skillnad på barnen.

Samhället behöver lära sig att tänka utanför boxen, att lyssna på mördar och fadrar. Föräldrarna känner sitt barn, sluta säg " ni håller på att lära känna ert barn" .. alltså vist man känner inte barnet felfritt, men man har ju instinkter.

Så följ instinkterna, lyssna på er magkänsla, stå på er och gör dig själv och även dig och din partner starka. Prata mycket och bestäm er hur ni vill ha de, vad ni tror och tycker funkar. Ingen känner ditt barn som ni gör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 19 december 2018 21:14

  Hej hej fina ni!   Som ni har märkt så har varken bloggen eller min youtube fått någon uppdatering på jätte länge. Jag tappa suget på att vlogga för att jag helt enkelt tyckte att det blev tråkigt. Jag gick bara hemma för att jag var sjukskri...

Av Sofie - 22 november 2018 12:39

  Niklas har jobbat natt så han sover, Bella som vanligtvis är på förskolan om förmiddagarna är hemma med feber och rinnsnuva. Jag älskar vår flicka men just nu med 2 veckor till BF är de tufft att håll igång energin för henne. Hon är fylld av ener...

Av Sofie - 21 september 2018 08:37

  Fredagen den 21 september.   Vecka 30 är hos oss, det blåser, är grått och lite regnkänsla utanför fönstret. I 3 månader har vi förklarat för Bella att innan lillebror kommer så ska alla löv ramla av träden, det ska bli mörkare och kallare oc...

Av Sofie - 16 september 2018 10:30

Hej på er!    Vi fortsätter med sjukstuga, vi snorar alla tre, N har feber men min har givit med sig nu äntligen!*pepparpeppar* ochän har Bella sluppit feber. Håller tummarna för att det förblir så. Nu har vi bråkat med förkyldning i nästan 2 vec...

Av Sofie - 9 september 2018 05:46

  Klockan är i denna minut 5.47. Jag vaknade 04.15 och kunde knappt andas och var super kissig. Jag vaknade igår dunder förkyld och feber. Så himla tråkigt. Så större delen av min dag igår spebderade jag halvsovande på soffan utom när Bella ville m...

Presentation


Glad, i frågasättande, framåt, påig, envis, tycker och tänker, mål, idéer, inspiration, pepp, vardaglig, påhittig, arbetar, projekter, städar, hatar, gnäller, surar, älskar och är bara jag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Projektet

Beskrivning av själva projektet och syften, mål, utvecklingar osv.

Tankar

Funderingar, om något jag läst, pratat om eller hört.

bloggportalen


Ovido - Quiz & Flashcards